måndag 6 mars 2023

Terapeuten av Alex Michaelides


Alex Michaelides första debut blir en succé med titeln Den Tysta Patienten och hans andra bok Terapeuten upplevs i samma succeanda. Alex Michaelides har vunnit flera priser för sina böcker som kantas av mord, skruvade vändningar, psykologiska twister och djupgående beteendevetenskap som får läsaren att tappa hakan. Jag blir lika förvånad varje gång jag läser slutet av hans böcker. Alex Michaelides hänför, överraskar och får en att uppleva en WOW effekt, detta är en bok som jag rekommenderar alla som älskar böcker! Även den mest rutinerade deckar fantasten kommer blir chockad. 

I boken får du följa Mariana som arbetar som terapeut. Hon har en god förmåga att skapa ett rum som öppnar upp för sårbarhet genom gruppterapi. Genom att hålla en öppen terapi i grupp har hon gåvan att föra hemligheter upp mot ytan och genom hennes kunskaper inom ämnet blir hon snart en del i ett polisarbete. På ett Universitet där hennes systerdotter Zoe studerar sker ett mord och snart blir Marianas liv ännu mer komplicerad när hemligheter i hennes förflutna vävas in med tiden på universitetet. 

Oftast läser jag äventyrsböcker och fantasy, men att hålla sig borta från Michaelides böcker går bara inte. Uppbyggnaden av karaktärer, miljö och det enkla språket gör att jag svävar förbi genom sidorna. Författaren bygger upp karaktärers som får en att känna som om man har känt personerna hela livet. Historien är kort och lättläst. Jag kan inget skriva något annat än att plocka upp den och läs!

Betyg: ★★★★★

Titel: Terapeuten 
Författare: Alex Michaelides
Förlag: Modernista
Sidor: 319
Språk: Svenska
Rec: Nej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar