torsdag 23 februari 2023

The Secret History av Donna Tartt

 



Det tog författaren Donna Tartt 9 år att skriva klart The Secret History och med all rätt! The Secret History är en av de bästa böcker jag läst. Donna Tartt har lyckats skriva med sin egna unika röst genom hela historien, då hon blandar politik, lojalitet, grekisk mytologi, mystik och spänning. Det är en twistad historia om sex ungdomar som studerar på ett universitetet och där det är fler konstigheter än bara överflöd av alkohol, pengar och det grekiska språket. 

Jag hade hunnit läsa ca fyra sidor innan jag hade fått känslan av att den här boken kommer förändra mig och min litteratur för alltid. Jag började redan prata om boken med familj och vänner, samtidigt som jag sträckläste den både på tåg och kvällar. Det här boken är genialisk! Donna Tartt visste exakt vad hon ville framföra med historien och hon var inte rädd med att balansera livsviktiga frågeställningar mot varandra, vad är liv och död? Hur djupt kan man sjunka vid pengar, begär och kärlek? För att inte avslöja för mycket har författaren skrivit en historia som får en att tänka djupare, reflektera och bli överraskad hur långt en människa kan gå... 

Jag introducerades tidigt för huvudkaraktären Richard och jag klickade med honom direkt, han är en kille som lever i sin egen bubbla, tar livet som det kommer och tackar inte nej till nya upptäckter. Jag fick en känsla av att han vill passa in och få en mening någonstans och när han kliver in på universitetet tar det inte lång tid innan han kliver in i något större, en värld han inte trodde var möjlig. En annan karaktär som jag fascinerades av, var Henry. Han är den mest komplexa karaktär jag någonsin har läst om. Han upplevs äldre än vad han är, civiliserad, ordnad men också väldigt dragen till något djupare. De känns som han har en gammaldags aura som jag finner intressant och lockande. Jag fick en känsla av att man inte ska underskatta honom och genom hans personlighet, livsstil och drömmar, får jag som läsare en bild av ungdomarnas sätt att leva på universitetet. 

Jag hade lyckats läsa ca 100 sidor när jag börjar känna att det är något fuffens med dessa ungdomar, det ena leder till det andra och nervositeten fyller sidorna, det enda som jag kan tycka är att jag inte fick ett tillräckligt svar på slutet. Kanske var det meningen? Bortsätt från det är den här boken värd all uppmärksamhet. 

Betyg: ★★★★★
Titel: The Secret History
Författare: Donna Tartt
Förlag: Viking
Sidor: 640
Språk: Engelska
Rec: Nej

4 kommentarer:

  1. Bra recenion! Henry är onekligen en spännande karaktär. Överlag har boken en "känsla" som är svår att beskriva. En WOW-bok helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jätte mycket! ^^ Ja absolut, känslan var väldigt speciell genom hela boken, det här var något som jag inte vanligtvis brukar läsa och jag gillade det starkt. Har du läst andra liknande böcker?

      Radera
    2. Jag tyckte mycket om "Steglitsan" av Tartt också (inte Dark Academia men ändå såå bra) :) Sedan tyckte jag om "Neverworld" av Marisha Pessl.

      Radera
    3. Åå wow vad kul! Jag köpte precis hem den! Jag ska läsa den snart och se filmen därefter. Har du sett filmen? ^^

      Radera