onsdag 18 november 2020

Midnight Sun av Stephenie Meyer

                

Boken tar oss tillbaka till Forks och låter oss djupdyka tillbaka till tiden när Edward Cullen träffar Bella Swan. Denna gång sker allt från Edwards synvinkel. 

Jag blev förvånad att författaren Stephenie Meyer valde att släppa Midnight Sun efter tio års tid. Ja, jag kan säga att jag väntade så länge för att få möjlighet att läsa denna bok som utspelar sig ur Edwards perspektiv. Ett tag var jag orolig för att twilight gått ur sin tid, men jag tänker ändå bättre sent än aldrig. I början fann jag boken underhållande och intressant med tyvärr känner jag att mycket av tiden kretsade kring vad andra i Edwards omgivning tycker och tänker. Efter en tid upplevde jag att berättelsen sjönk när Edward konstant bevakar Jessicas och Mikes tankar. Jag förstår att det är hans enda sätt att förstå Bella, men det betyder inte att det behöver vara skriver på ca 400 sidor. Boken var alldeles för lång för att upprätthålla intresset för historien. Det tillkom få extra kapitel om Edwards förflutna som jag uppskattade, speciellt tillsammans med Carlile. Jag hade uppskattat att det skrevs fler kapitel i det stuk.

Bortsett från det får jag som läsare komma närmare Edwards liv. Edward befinner sig i en situation han inte var beredd på när Bella äntligen dyker upp. Efter år av väntan som blandats med sorg, skam, förlust och lidande blir situationen mer komplicerad. Det blir svårt för Edward att komma Bella nära när blodlusten blir för stor och Edward måste bottas med tankar om han ska göra det han är ämnad för att göra eller dra sig tillbaka. 
Jag skulle säga att jag har fått en större förståelse över romansen efter denna bok och min bild och känslor för Edward har inte förändrats. Jag är glad över att romatiken lyser lika starkt som tidigare böcker och jag känner lycka över att denna bok komplenterar de resterande i serien. 
Midnight Sun är en bok som fungerar att läsa som första bok i serien vilket författaren har lyckats bra med, dock är det inte mycket nytt som tillkommer vilket gör att den här boken får den poäng som givits. 
 
Betyg: ★★★
Titel: Midnight Sun
Författare: Stephenie Meyer
Förlag: ATOM
Språk: Engelska
Antal sidor: 768
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar