onsdag 18 november 2020

Earthquakebird av Susanna Jones





Frågan är vad som händer när man flyr sitt förflutna? Lucy Fly packade väskorna och flydde till Tokyo för att undkomma sitt förflutna. Hon lever ett stilla liv med ett jobb, några vänner och en älskare som hon nyligen träffat. En dag dyker Lily upp och förändrar Lucys tillvaro med en blandning av vänskap, förlust, avudsjuka, hat och mord. 

Recension: Eartquakebird av Susanna Jones gillade jag starkt! Den innehöll nya miljöer som jag aldrig tidigare läst om. Jag fick lära känna Tokyo med alla dessa levnadsätt kring mat, kultur och boende. Jag till och med fick lära mig japanska ord. Författaren har gjort ett strålande jobb med huvudkaraktären Lucy Fly som visar ett stort mod att kunna leva i ett främmande land. Lucy upplevde jag som bestämd, kreativ och fri person som lever sitt liv precis hon själv vill ha det och jag kan inte undvika att jag blir lite avis över hennes situation.
Berättandet i boken inspirerade mig med dialoger som fick en att uppleva ett lugn tillsammans med mystik och osäkerhet. Susanna Jones har förmågan att skriva med en känsla av att man tror att allt är bra, även om avundsjuka är en av de stora bitarna i boken. Stor tummen upp för denna deckare. Jag förstår att boken har blivit en succe då japansk kultur, avundsjuk och mord blir en bra blandning. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Earthquakebird
Författare: Susanna Jones
Förlag: Bookmark
Språk: Svenska
Antal sidor: 210
Utgivning: 2019
Rec: Ja
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar