fredag 21 februari 2014

Tystnadens Hus av Magnus Nordin

I tystnadens hus vilar en mörk hemlighet.
Magnus Nordins nya roman är en ryslig, gotisk historia där det förflutna ständigt gör sig påmind.
I en tyst och tom lägenhet i ett rivningshus i Stockholm sitter Stella ensam om dagarna. Sedan hon och brodern flydde från sekten de vuxit upp i, är det viktigt att hon håller sig gömd för sektledaren. Men inte ens i detta övergivna hus är Stella trygg. Vem är den lilla flickan som hon träffar ute på gården? Hon säger att hon bor i huset tillsammans med sin pappa - men Stella har aldrig sett honom. Och vad är det för ljud hon hör ibland? Ett underligt, enträget krafsande. En mardrömslik osäkerhetskänsla växer sig allt starkare.

Recension: Jag börjar med att berätta att jag är helt uppslukad av Magnus Nordins böcker, han är verkligen en författare som får till det med sina mystiska böcker. Att läsa hans thriller, skräck eller drama böcker är verkligen som att titta på en riktigt thriller film på tv, fast ännu bättre. Den här boken Tystnadens hus var den allra första boken jag har läst av Nordin och den hade kvalité, rent ut sagt.
Som läsare dök man verkligen ner i historien och det var redan från första början man fick rysningar och det dröjde inte ett långt tid innan de riktiga mystikerna dök upp. För mig gick det inte att lägga ner boken när ett kapitel tog slut, man var som sagt helt inne i spänningen, att man inte vill sluta när det är som mest kusligaste.

Jag tycket att Magnus Nordin har byggt upp ett riktigt bra koncept med Tystnadens Hus, den hade verkligen allt man kan tänka sig. Vissa scener var så obehagliga att jag var tvungen att öppna min dörr till vardagsrummet där mina föräldrar satt, för att inte bli allt skräckinjagad. Författaren har känsla för sitt språk och det gör att det flyter på bra när man läser. Dock borde jag varna andra att inte läsa den på kvällen!

Titel: Tystnadens Hus
Författare: Magnus Nordin
Förlag: Bonnier Carlsen