måndag 24 februari 2014

Hemligheternas Rike av Kristin Cashore

Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning.
Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue.

Recension: De utvalda- Hemligheternas Rike är den sista delen av Kristin Cashore fantasy trilogi med sina ca 600 sidor som är årets tegelsten. Mycket av historien i Hemligheternas Rike kretsade kring kungadömet som huvudkaraktären Bitterblue lever i och man får möta både hennes vänner och många som jobbar på slottet. Tillsammans med Bitterblue och slottets mysterium, hemligheter och oväntade händelser får läsaren en blandning av både spänning, mystik, gåtor och äventyr.

Det är lätt att drömma sig bort i denna bok då världen är skriven med lätthet och en viss form av harmoni. Huvudkaraktären Bitterblue var oerhört underhållande och överraskande, hon hade väldigt många kvaliterer som jag tyckte om, även om hon inte har en speciell kraft som de flesta karaktärerna har i boken.
Bitterblue är en stark och modig karaktär som hela tiden utvecklas genom historiens gång. Hon får gå igenom mycket hemska händelser, men också underbara stunder som gör henne till en bättre människa. Förutom Bitterblue fanns det oerhört många karaktärer att bekanta sig med, för mig fanns det väldigt många jag fastnade för bland annat Saf, Thiel, Hava, & Leck. De hade intressanta drag som jag tyckte var annorlunda och tilltalande. Som helhet tyckte jag om boken och avslutet förvånade mig något, det kändes som en del inte var riktigt avslutat, där en hemlighet fortfarande döljer sig kvar. Men vem vet, Kristin Cashore kanske skriver en ny bok.

Titel: De utvalda- Hemligheternas rike
Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic