tisdag 26 augusti 2014

Recension: Beautiful Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl

Handling: En förbannelse, ett val, två öden ? När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.
När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta ? Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

Omdöme: Beautiful Creatures-Mörka drömmar & livsfarlig kärlek var en riktigt spännande bok som jag sträckläste under en lång tid, den fascinerade mig på något sätt eftersom den var så välskriven. Jag tyckte väldigt mycket om bokens stämning, det flöt på bra och man fick ta del av så mycket på en och samma gång. En av anledningarna är Ethan, Ethan som var huvudkaraktären i boken kändes väldigt ödmjuk och äkta, vilket indikerar på att man har lagt ner extra energi och känsla, vilket jag uppskattade. Den här boken tyckte jag väldigt mycket om, eftersom jag tyckte konceptet var brilliant, den hade episoder av mycket spänning som fick mig att sjunka ner i boken, dels fick man också fram väldigt mycket fakta om vad Lena lever i för värld och vad staden Gatlin har för dolda hemligheter.

Jag kan bara påpeka att historien blev allt trögläst efter halva boken, jag kände att spänningen sänktes en aning som då fick mig att lägga ifrån mig boken då och då. Men huvudsakligen så fanns det väldigt mycket i den här berättelsen som gjorde att jag fastnade. Med mycket magi, vänskap och kärlek så finner jag den här boken värd att läsa. Jag är riktigt nyfiken på vad författaren har att erbjuda i de nästkommande böckerna.

Betyg: 4/5