tisdag 26 augusti 2014

Recension: Biografin Messi av Guillem Balague

Messi : biografin (pocket)

Titel: Messi Biografin
Författare: Guillem Balague
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Sidor: 477
Utgiven: 2015
Rec ex: Ja

Handling: När Leo Messi har bollen öppnas en glipa där vi får se en skymt av fotbollens innersta väsen. När han sveper fram tar han oss med på en resa till gatorna i byn, till rasterna på skolgården, till de små fotbollsplanerna på landet. En resa tillbaka till spelets rötter, till den barnsliga friheten att spela bara för spelandets skull.

Detta är berättelsen om Lionel Andrés Messi, pojken som alltid var minst på plan i barndomens Rosario och som blev den störste någonsin på Camp Nou.
Han föddes i Argentina 1987 och var bara några år gammal när han började spela fotboll. Det tog inte lång tid innan FC Barcelona noterade hans potential, och som 16-åring fick han debutera i Barças A-lag.
Vid 26 års ålder är han i dag den störste skyttekungen i klubbens historia och Ballon d’Or-vinnare fyra år i rad. Det går inte längre att tvivla: Messi måste vara världens bästa fotbollsspelare genom tiderna.

Omdöme: Ja, om du är en fotbollsfantast är den här rätta boken för dig, särskilt om du har Leonel Messi som idol. Jag vet inte vart jag ska börja, den här boken innehöll väldigt mycket djupgående fakta om Messi och hans karriär. Mycket handlade om hur Messis värld har kretsat kring fotboll, hur han har klättrat upp åt inom fotbollen, men också hur han har fått slita genom åren. Man får också ta del av hans familj som också har varit en stor del för Leonel och som läsare tycker jag att det har varit riktigt häftigt att ta del av den biten också.
Jag tyckte att den här boken har varit en av de mest intressantaste böckerna jag läst. Eftersom jag själv är fotbollspelare har jag tagit del av väldigt mycket som jag inte hade någon som hels aning om. Att träna som Messi är verkligen ingen dans på rosor om man uttrycker det så.
När det gäller den här biografin så har den gett ut väldigt mycket rolig och intressant fakta, man har fått ta del av bilder och rolig fakta som har gjort att man blir ytligare nyfiken. Visste ni att Leonel fick ett kontrakt 2005 i artonårsåldern , då han flyttade till Castelldefels tillsammans med sin pappa (Jorge). Hans granne var Ronaldinho. När Leonels pappa åkte hem till Argentina, blev det mycket tv-spelande tillsammans med Leonels lagkamrater. Leonel hade alltid väldigt mycket saker i boxar eftersom han fick allt sponsrat. Mycket X-box spel blev det....
Mycket kul fakta måste jag säga. Jag blev riktigt nöjd med den här boken, den är väldigt välskriven som får en att läsa mer och mer. Visst vissa partier av boken var lite långtråkiga, men eftersom den här boken klassas som en tegelsten så fnns det mycket som överväger det.
Boken har tagit lång tid att ta sig igenom eftersom det kan bli för mycket fakta på en och samma gång, men nu är den utläst och jag är glad av det jag fått ta del av. Nu vet jag mer än mina fotbollsvänner som är helt galna i Messi.

(bokexemplar Modernista)

Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar