tisdag 19 augusti 2014

The Vampire Diaries- The Return: Nightfall av LJ Smith

To save the two vampire brothers who love her, Elena Gilbert sacrificed her life.
Now that a supernatural force has brought Elena back from the dead, all handsome, brooding Stefan wants is to keep her safe. But when he is lured away from Fell's Church, sleek, powerful Damon seizes his chance to win Elena over, unaware of the danger they're both in.
A malevolent being has infiltrated the town and is growing stronger. Able to possess Damon at will, the creature is also drawn to Elena and the new power she has acquired. But it's after more than Elena's Power...

Recension: WOW! Den här boken var verkligen en tegelsten. Boken Nighfall är den femte boken som man får ta del av från The Vampire Diaries bokserien och jag tycker personligen det är väldigt synd att man inte har översatt den till svenska med tanke på att det är många som älskar den här serien, men som troligen har svårt att läsa engelska böcker. Det jag kan säga om den här boken är att den fortsätter där den fjärde boken slutade och det är nu brödra--bandet håller på att falla sönder. Damon är mer rasande och argare än någonsin och han försöker göra allt för att få det han vill ha (Elena), vilket gör att både Stefan och Elenas vänner far illa, rätt ofta. Damon är som en otyglad häst som hotar allt som kommer mot hans väg och Stefan får oftast ta smällarna.
Nightfall blev det perfekta namnet på den här boken, eftersom Elenas och Stefan relation blir allt starkare, men också farligare. Men samtidigt så är det inte bara Damon som är ute och härjar i Fall´s Church, utan man har fått besök av ett tvillingpar som hotar med att ta över Fall´s Church tillsammans med deras krafter som kontrollerar demoner (malach) som liknar äckliga kryp som kavlar sig in på andras psyken som gör att tvillingparet kan kontrollera andra.

Den här boken innehåller så mycket känslor, händelser och övernaturliga  mysterium, vilket gör att man bara fortsätter att läsa den här boken. Jag tyckte den innehöll så många fantastiska scener tillsammans med Damon och Bonnie, men också Damon och Elena. Många häftiga och skrattretande citat av Damon självklart, men också hjärtskärande händelser. Det fanns verkligen många välskrivna scener som jag älskade och några av de är: När Damon tar hand om Elena efter en bilolycka som sker i boken, då får de möjlighet att vara tillsammans i den lilla huset som Damon har ute i skogen. De får också tid för sig själva,vilket är riktigt mysigt. En annan scen som fick mig att le var när Stefan och Elena dansar ute i skogen och Damon sitter i ett träd längre bort ifrån och iakttar de, det var väldigt romantiskt. Men även fight scenen i början av boken mellan Damon och Stefan var väldigt underhållande, kul att det börjar med lite action fyllda scener.

Jag måste erkänna att jag hade lust att slänga den här boken i väggen några gånger, men också krama om den så hårt jag kan, eftersom den innehöll så fantastiska scener. Det som jag kan tycka var dåligt var att Stefan Salvatore bara var med i de första kapitlen och sedan var det inte mer om honom, vilket var synd. Men varför, avslöjar jag inte.
Nej, den här boken levererade på en annan nivå som hade väldigt mycket att erbjuda.
Jag sträckläste den här boken och det är definitivt en gått täcken om man är nyfiken på boken.

Titel: The Vampire Diaries The Return- Nightfall