onsdag 13 april 2022

Den Skarpa Eggen av Philip Pullman

 


Guldkompassen publicerades 1995 och kort därefter skrevs Den skarpa eggen 1997 av författare Philip Pullman. Totalt skrevs tre böcker med den sista titeln Bärnstenskikaren 2000. Trilogin har fått många utmärkelser och uppmärksammas fortfarande än idag. 

I den andra delen Den skarpa eggen har Lyra lyckts ta sig till en annan värld, det visar sig inte vara lättare än världen hon kom ifrån. I sökandet efter ytterligare svar, lyckas Lyra nässla sig in i ytterligare gåtor. Hon möter den unge Will som letar efter sin pappa, tillsammans kanske de kan lösa alla mysterier tillsammans då Will besitter på fler gåvor än vad han trodde var möjlig. Häxor, änglar och vålnader är några av de bekantskaper som dyker upp. 

Att få segla iväg till den välkända mörka, akademiska världen fylld av faror, mystik och äventyr får en att känna sig som hemma. Trots att jag endast har läst första boken, känns det som världen är välbekant. Tonen har inte förändrats och jag är glad över att Philip Pullman valt att behålla den detaljrikedom som finns i tidigare bok. Gamla som nya karaktärer dyker upp, medan vissa karaktärer lämnar oss allt för tidigt. Jag kände stor besvikelse över att isbjörnen Iorek Byrnison inte fanns med i denna del, det kändes som en viktig detalj saknades. I sin helhet har författaren lyckats skapa en bra fortsättning till sin sista del i serien. Trots att Philip Pullman lyckats fullsölja manualen till topp för en lyckad historia, känner jag att andra delen inte fångade mig som första delen i serien. Jag håller tummarna för att avslutningen i serien skapar liknande känsla jag upplevde när jag började läsa Guldkompassen. 

Betyg: ★★★☆☆
Titel: Den Skarpa Eggen
Författare: Philip Pullman
Förlag: Natur & Kultur
Språk: Svenska
Sidor: 311
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar