onsdag 6 april 2022

Sanna berättelser under andra världskriget!

 Allt fler spännande böcker släpps och jag klappar mina händer ivrigt över att få skriva till er om vilka böcker jag är nyfiken på. När jag inte läser fantasy, tycker jag om att läsa om spännande livsöden och romanser under fallande krig. Just dessa nedanstående böcker är sanna berättelser under andra världskriget och jag bara inte vänta längre innan jag sätter händerna över dessa. Tycker du också om likande titlar, kommentera gärna!


Paris 1939: Den unga och ambitiösa Odile Souchet har allt man kan önska sig: en stilig polis till fästman och ett drömjobb på det amerikanska biblioteket i Paris. Men när nazisterna marscherar in i Paris förändras allt. Tillsammans med de andra bibliotekarierna ansluter hon sig till motståndsrörelsen, beväpnade med det starkaste och mest hotfulla vapnet av alla: böcker. Men när kriget äntligen är över är det inte friheten som väntar Odile, utan ett oförlåtligt svek.

Montana 1983: Tonåriga Lily lever ett ensamt liv efter att hennes mamma gått bort. Men när hon lär känna den ensamma gamla damen i grannhuset förändras hennes tillvaro. De delar båda en kärlek till språk och en längtan efter något annat. Ju mer Lily får reda på om sin grannes mystiska förflutna, desto mer inser hon att de har mycket mer gemensamt än hon någonsin kunnat anat.


Yona är bara två år gammal när hon kidnappas från sina välbärgade föräldrar i Berlin. Hon tvingas växa upp djupt inne i östra Europas skogar och lär sig allt om hur man överlever de hårda vintrarna, bygger skydd som står emot vädrets makter och hur man hittar föda.

När hennes kidnappare senare dör har Yona blivit en vuxen kvinna, och nu är hon alldeles ensam. Samtidigt har andra världskriget brutit ut och Yona stöter på en grupp judar som har flytt ut i skogen för att undkomma nazisterna. Förskräckt över att få veta vad som händer ute i världen bestämmer sig Yona för att lära dem allt hon kan om att klara sig i skogen.

Gruppen kommer varandra allt närmare, men när en av Yonas nya vänner utsätter henne för ett fruktansvärt svek flyr hon och hamnar mitt i en by som ockuperats av tyskarna. Och när hon plötsligt ställs öga mot öga med någon hon aldrig trott sig få se igen skakas hela hennes värld om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar