onsdag 6 april 2022

Där kräftorna sjunger av Delia Owens

 


Där kräftorna sjunger av Delia Owens blev vald till årets bok 2020 och blivit en stor snackis internationellt. Författaren själv berättar att hon tagit med sina egna erfarenheter från vildmarken och ensamheten när hon växte upp. 

Där kräftorna sjunger är en bok jag sent kommer att glömma. Den berörde mig starkt och nu efteråt känner jag mig helt omtumlad. Historien tar en början vid våtmarkernas utkant vid North Carolinas kust. Kya Clark får en tuff start i sitt liv när hennes mamma väljer att lämna huset efter att hennes alkoholiserade pappa har misshandlat henne. Ett efter ett av Kyas syskon packar väskan och beger sig iväg. Kya lämnas ensam tillsammans med sin pappa och under tiden försöker hon upprätthålla den lilla relation hon har med sin far. Kya lever långt utanför samhället och på allas läppar kallas hon för Träskflickan. När hennes pappa inte kommer hem, tvingas Kya att överleva på egen hand. Hon lyckas lära sig att hantera familjers motorbåt och under en tid tjänar hon lite pengar genom att hämta musslor åt herr Jumpin som äger en liten butik nära vattnet med sin fru Marbel. Att överleva i våtmarkerna är endast en pusselbit i Kyas liv, kärleken och ett mord ligger runt hörnet. 

Berättelsen är lättläst och välskriven, författaren har lyckats skapa en unik berättelse som lämnar en helt mållös. Miljön i våtmarkerna är fascinerande, då det känns som det har en egen personlighet. Det dyker upp nya ansikten och nya utmaningar som huvudkaraktären Kya måste övervinna samtidigt som mystiken ligger hela tiden nära inpå.  Jag beundrar författaren Delia Owens som lyckats skriva en berättelse som uppfyller både kärlek, svek, överlevnad och mord i en och samma bok. 

Jag sträckläste boken då Kya blev en älskvärd karaktär som fastnade i mitt hjärta rätt tidigt under min läsning. En annan karaktär jag smälte för är Tate som kom in som en unik fjäril i Kyas liv och det går inte att säga något annat än hur underbar han är. 

Jag rekommenderar att läsa denna bok för alla jag känner. Filmen kommer ut 19 Augusti 2022. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Där kräftorna sjunger
Förfatatre: Delia Owens
Förlag: Forum
Språk: Svenska
Sidor: 369
Rec: Nej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar