söndag 7 september 2014

The Maze Runner av James Dashner




När Thomas vaknar upp i en hiss minns han ingenting, bara sitt eget namn. När hissdörrarna öppnas möter Thomas en stor grupp tonårskillar, som liksom han själv har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett stort område som omges av höga stenmurar. Allt de vet är att dörrarna till en enorm labyrint som omger dem öppnas varje morgon, och varje kväll stängs de. Labyrinten myllrar av dödliga faror, och väggarna i den flyttas dessutom varje natt.
På något sätt måste de försöka hitta ut, men hur?

Då händer något oväntat - Teresa skickas dit. Hon är den första tjejen någonsin som kommit. Det verkar som om hon och Thomas känner varandra sedan tidigare. Vad betyder det? Kan hon vara till hjälp när de ska försöka ta sig därifrån levande? Och vem vet vilka svar som väntar där ute ?


Recension: Den här boken var så otroligt bra! Boken förde med sig väldigt mycket som jag inte alls väntade mig. Det var så mycket att ta in på de 360 sidorna.
Jag måste säga att James Dashner har gjort ett fantastiskt jobb med karaktärerna, den händelserika historien och hela den uppbyggda världen. Jag blev helt hypnotiserad eftersom boken var så spännande. Till slut blev det lite skrämmande eftersom boken blev beroendeframkallande efter ett tag. Frågan fanns alltid om man skulle kunna ta sig ut ur labyrinten, det var just den frågan som drev mig framåt i boken. Jag fängslades helt enkelt av Thomas huvudkaraktären öde i labyrinten. Han verkade kunna tänka ut över boxen.

Ut över det flöt det på väldigt bra. Dock måste jag påpeka att det tog ungefär åtta kapitel innan spänningen sattes igång på riktigt, annars var det bara sträckläsning som gällde.
Jag tyckte att konceptet med den här boken var strålande. Jag gillar iden med att ett antal ungdomar måste ta sig ut i en labyrint och hitta de svar som de söker. Visst upplevde jag det frustrerande ibland när huvudkaraktärerna var nära ett svar, men som man inte fick. Att vara orolig över det behöver man inte vara eftersom svaren kommer fram till slut. Ja, en del av det i alla fall.

När det kommer till huvudkaraktären Thomas fanns det mycket att ta del av. Personligen tycker jag att huvudkaraktären hade många bra sidor som kunde hjälpa honom vidare i den situation som han hamnat i. Han beskrevs som väldigt framåtdriven, klipsk och uthållig. Ja, som en riktig ledare helt enkelt.

Sist men inte minst, den avslutande delen. Jag kommer självklart inte avslöja något, dock måste jag nämna att James Dashner var väldigt kreativ i slutet. Han mallade verkligen på med action och drama. Jag hade ingen som helst aning om hur det här skulle sluta. Det blev väldigt mycket känslor på en och samma gång för mig, vilket gjorde att jag fällde några tårar in de sista kapitlen med tanke på att man har kommit karaktärerna så nära genom deras tuffa resa.
Jag förstår att boken blev en succé och jag hoppas fler av er där ute tar del av den här boken, kanske kommer man uppskatta sin egen vardag lite mer...


Betyg: ★★★★
Titel: The Maze Runner- I dödens labyrint
Författare: James Dashner
Förlag: Semic
Språk: Svenska
Antal sidor: 384
Utgivning: 2014
Rec ex: Ja





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar