söndag 14 september 2014

Allegiant av Veronica Roth




Tänk om hela din värld var en lögn. Tänk om ett enda avslöjande eller ett enda val förändrade allt. Tänk om kärlek och lojalitet fick dig att göra saker som du inte trodde var möjliga
Det falangbaserade samhälle som Tris Prior en gång trodde på är splittrat av våld och maktkamper, ärrat av svek och förluster. Så när hon får chansen att utforska en värld bortom den hon hittills känt, är Tris redo. Kanske kan hon och Tobias bygga ett nytt och enklare liv tillsammans bortom stängslet, ett liv fritt från komplicerade lögner, hoptrasslade lojaliteter och plågsamma minnen.
Men Tris nya verklighet är ännu mer skrämmande än den hon lämnat bakom sig. Gamla sanningar förlorar snart sin mening, och nya omskakande insikter förändrar människorna hon älskar.
Och än en gång måste Tris kämpa med att försöka förstå den mänskliga naturens komplexitet och sin egen samtidigt som hon ställs inför svåra val i fråga om mod, lojalitet, uppoffring och kärlek.
Omdöme: Allegiant, vilken avslutning på en fantastisk serie! Den här boken kändes verkligen som den avslutande delen från början till slut. Jag tyckte författaren Veronica Roth hade gjort ett strålande jobb med upplösningen. Hon hade ett flyt redan från början som gjorde att man svävade fram genom historien, mycket kan bero på att jag som läsare fick svar på de frågor som jag så länge ha suktat efter. 


Recension: Vilken avslutning på en fantastisk bokserie! Allegiant var verkligen boken med den stora upplösningen där alla frågor jag så länge har haft, äntligen har besvarats, ja vad kan man säga...på både gott och ont. Det märks tydligt att Veronica Roth skrivit Allegiant som en avslutning på serien från början till slut, det är i den här boken som du får reda på varför staden Chicago haft ett stort stängsel runt sig, du får ta del av Tris mammas sanna bakgrund och du får lära känna alla karaktärer på djupet, samtidigt som du får ta del av både gamla och nya karaktärer. Vilket jag blev riktigt glad över. Dock får du inte överskatta Veronica Roth, hon har många överraskningar att erbjuda på...det har funnits scener som fått mig bli så chokad och glad, men också så arg och ledsen. Det fanns verkligen mycket gott och ont i den här boken, vilket var riktigt bra eftersom det fick mig att aldrig sluta läsa.

Allegiant fortsätter där Insurgent avslutades och det märks tydligt eftersom man befinner sig hos de läras högkvarter när man börjar läsa Allegiant. Staden Chicago är i klorna på Evelyn Johnson
(Fours mamma) där hon försöker få kontroll över det hela systemet. Allt verkar inte stå rätt till och Tobias och Tris och deras närmaste vänner bestämer sig för att lämna staden och undersöka vad om finns bakom det stora stängslet. Kanske finner de något större än de väntat sig...
Jag vet att de kommer finna sanningen. Något som jag uppskattade eftersom varje kapitel avslöjar någon hemlighet som man får en djupare förståelse för. Den resan blev inte lätt och många karaktärer till och med avlider på resans gång på sökandet efter sanningen.

Jag måste erkänna att den här boken var den mest rörande boken i serien, jag har aldrig varit med om sådan känslovåg som har fått mig att känna så mycket på en och samma gång. Allegiant var en bok som var redo att avslöja allas hemligheter på något sätt. Till och med bikaraktären Peter fick jag en större förståelse för. Jag förstår att många har kritiserat den här boken både positivt som negativt eftersom det fanns många händelser som kunde skrivas om på ett annat sätt.
Men jag måste påpeka att det var ingen lätt värld att leva i som Veronica Roth har byggt upp, alla människor var tvungna att kämpa på något sätt och i slut ändan gäller det bara att ha tur.
Jag tyckte avslutet på den här boken passade bra i den här bokserien. Jag blev nöjd med det mesta och jag är glad att Veronica Roth gjorde en sammanfattning om hur världen såg ut efter några år, det uppskattade jag väldigt mycket.

När jag då stänger den här boken, har jag ingen som helst styrka kvar att hålla tillbaka tårarna, ett sådant stort äventyr med färgstarka karaktärer är sällsynta att läsa om. Jag kramar om den här boken och känner mig helt utmattad.

Betyg: ★★★★★
Titel: Allegiant
Författare:Veronica Roth
Förlag: Modernista
Språk: Svenska
Sidor: 383
Utgiven: 2015
Rec ex: Ja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar