lördag 20 september 2014

Filmrecension: The Maze Runner


-SPOILERS- kan förekomma om du inte läst boken!

Igår var jag på premiären av The Maze Runner och den var den mest nervpirrande film jag någonsin har sett på bio. Inledningen när Thomas förs upp i en hiss gjorde mig väldigt svettig i biostolen, det kändes verkligen som jag själv var i hissen med tanke på alla effekter i en biosalongen. Nej, usch!! Jag mådde nästan illa...på ett a sätt.

The Maze Runner är ju baserad på boken av James Dashner och den boken läste jag ut för några veckor sedan, så för mig var gårdagen en väldigt spännande kväll där jag äntligen fick möjlighet att få se hur man har valt att visa upp historien. Jag tyckte i helhet att den var väldigt snygg gjord, med rätt skådespelare som speglade karaktärerna i boken väldigt bra. Men det fanns en hel del ändringar som jag la märke, men det fanns även viktiga detaljer som man inte valde att förklara eller visa från boken, vilket jag tyckte var dåligt. För er som då har läst boken vet ju att flickan Theresa hade förmågan att kommunicera med Thomas via tankarna, då det var en väldigt viktig del för deras relation. Det var på det sättet som visade att de kom varandra väldigt nära och det syntes inte i filmen, tyvärr. Sedan valde man inte att visa upp miljön där alla ungdomarna levde i filmen tex att man har ett eget slakt hus och en kyrkogård i skogen mm. I boken får man en större förståelse hur alla ungdomarna sliter och arbetar för att överleva. Som sagt fanns det en hel del ändringar och jag kan ju säga att det fanns mer därtill.

I boken får man reda på att löparna i labyrinten alltid samlas i en stuga för att skriva ner vad de hittat i labyrinten som tex nya områden de utforskat. Det får man inte ta del av i filmen.
Scenen när Thomas och en del av de andra huvudkaraktärerna letar efter ledtrådar i stugan med hjälp av alla antäckningar visas inte heller i filmen, vilket jag tycker är en stor bit för att förstå det hela.
Det är liksom då Thomas löser det stora pusslet som man säger så. Sedan kan jag tycka att det var synd att tittarna inte fick veta att alla ungdomarna i labyrinten är döpta efter olika uppfinnare, som skaparna har valt att de alla ungdomarna ska minnas.
Thomas är tex döpt efter Thomas Edison, Newt efter Isaac Newton mm.
Som tittare fick man inte heller förklaringen att ungdomarna som är i labyrinten är en av de smartaste ungdomarna i världen, som man valt att experimentera med och se hur de alla smarta barnen väljer att sammarbeta.

Jag vet att man inte kan gå efter en bok 100% men jag tyckte det fungerade väldigt bra ändå.
Sedan tyckte jag det var väldigt kul att man la till lite egen humor i filmen, något man inte fick så mycket av i boken. Dels tyckte jag också om att man valde att visa upp en scen i filmen där ungdomarna har ristat in sina namn på en vägg, då Thomas inser hur många som lever i labyrinten, men också hur många som dött. Så det var väldigt kreativt gjort.

Betyg: 4/5



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar