lördag 22 februari 2014

Uppvaknandet & Kampen av L.J Smith

Elena har allt, hon är skolans populäraste tjej, den självklara ledaren, och kan få vilken kille hon vill. Och när hon träffar den mystiske Stefan svär hon på att hon ska få honom. Till varje pris. Men Stefan är inte den han utger sig för att vara. Stefan är den enda som kan stå emot Elenas skönhet och dragningskraft. I alla fall till en början. Men Stefan bär också på en hemlighet. En hemlighet som tyngt honom i århundraden - Stefan är vampyr. Ju närmare Elena Stefan kommer ju svårare har han att stå emot henne. Trots detta är han fast besluten att skydda henne från de faror som lurar i hans förflutna.
Damon är Stefans sexige och farlige bror som drivs av sitt hämndbegär till Stefan och sitt begär efter Elena. När han dyker upp ställs bröderna återigen öga mot öga - nu som rivaler om Elenas kärlek.

Recension: Den här boken har jag läst minst fem gånger och den är så beroendeframkallande. Jag vet inte om det är kärleken och romantiken som får en att bli fascinerad eller om det är karaktärerna som få en att falla helt mållös. Jag bokstavligen är förälskad i denna romantiska, underhållande och äventyrliga bok. Det är så lätt att se sig själv i huvudkaraktären Elena och ännu lättare att förälska sig i bröderna Salvatore. Stefan och Damon tillför något alldeles extra som jag inte har läst någonsin tidigare. Med deras charm, energi och bakgrund är det inte svårt att få en att tycka om de så mycket. Jag tror vi alla drömmer om att möta någon precis som de. Vem vill inte dras med på ett äventyr som både är farlig men samtidigt romantiskt? Det är lätt att dras med i historien genom att läsa allt från Elenas synvinkel. Författaren lyckades bygga upp en värld som både upplevs mysig och skrämmande på en och samma gång. Stämningen är perfekt genom hela boken, det är nästan så att man inte vill lämna boken eller att den tar slut. Spänningen höjs från och till vilket får mig som läsare att fastna ännu lättare i berättelsen. Vampyren Damon har verkligen tendens att framföra mystik och charm på en nivå som jag aldrig läst förut och det gillar jag starkt. Bröderna Salvatore har författaren verkligen lyckats skriva på ett sätt som får en att älska de både på två olika sätt. När jag läser klart boken, vet jag direkt att jag ska börja läsa nästa i serien.
Det smarta med denna bok är att i Uppvaknandet och Kampen är två olika böcker som är ihopsatta. Detta tyckte jag var smart av förlaget.

Titel: The Vampire Diaries- Uppvaknandet & Kampen
Författare: L.J Smith