fredag 20 november 2020

Harry Potter och de vises sten av J.K Rowling




Under nattens infall lyckas Harry Potter undkomma världens mest ondskefulla trollkarl. Det dröjer inte länge tills Harry börjar kallas för "pojken som överlevde". Harrys värld byts ut från en grå vardag till att kantas av magiska ting, flygande ugglor, vänner, oväntade händelser och framförallt svar på frågar han alltid haft om sitt förflutna. 

Jag ska vara helt ärlig och börja säga att det är andra gången jag läser denna bok. Dock är det första gången jag djup dyker i berättelsen om Harry Potter och det får mig att fyllas med känslor av glädje och lycka tillsammans med stor mysfaktor under mina kvällar som fylls av magi under höstmörkret. Jag har helt enkelt beslutat mig för att ta mig igenom bokserien och hittills älskar jag den första delen. Boken är väldigt självklar, texten flyter på och karaktärerna är välskrivna. Berättelsen känns som en saga när jag läser. Berättelsen om Harry Potter blandas med humor tillsammans med allvarliga frågor och ämnen om förlust, sorg, död. Jag tycker att författaren har lyckats frambringa en barnbok som får med många svåra frågor som barn kan gå igenom. Trots ett stort mörker som Harry går igenom finner han ljus hos sina vänner och skolan för häxkonst och trolldom. Boken är kort och jag känner att det är en perfekt start till att fortsätta äventyret vidare i nästa bok. 

Jag rekommenderar starkt att börja läsa första boken i serien. Jag tror aldrig jag läst en sådan fin och välskriven bok tidigare.

Betyg: ★★★★★
Titel: Harry Potter och de vises sten
Författare: J.K Rowling
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 294
Rec: Nej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar