söndag 22 november 2020

Harry Potter och Hemligheternas Kammare av J.K Rowling

 


Harry Potter väntar på att sommaren ska ta slut för att sedan fortsätta sina studier på Hogwarts. Detta år kommer Harry få bekanta sig med den nya läraren Lockman i försvar mot svartkonster, få ytterligare svar om Hagrid och lösa ytterligare mysterier på Hogwarts. Ena efter den andra eleven på skolan förstenas och det är bara en tidsfråga innan skolan för häxkonst och trolldom kommer stängas. Kommer Harry, Ron och Hermione lyckas lösa problemet eller blir det för sent? 

Andra boken i serien bjöd på mörkare spänning och kusligare äventyr. Hogwarts tycks inte vara den säkra plats längre och allt efter läsningen fortsätter finner sig Harry Potter i allt större knipa. Denna bok hade en fin tråd genom hela historien utan att det blev krångligt eller jobbigt att läsa. Ny karaktärer dyker upp och äventyret fortsätter i en underhållande anda som passar bra för alla som älskar magi, spänning och gåtor. 

Även om den största delen utspelar sig inne på Hogwarts, får läsaren ta del av både en skakig bilresa genom luften och en kuslig promenad genom den förbjudna skogen. Kontrasterna är fina mellan miljöombytena och jag finner boken väldigt behaglig. Jag känner aldrig att jag blir trött eller uttråkad när jag läser, vilket jag upplever positivt. Författaren har återigen gjort ett strålande arbete med andra boken i serien och jag känner inte direkt att något behövdes ändras för att lyfta boken ytterligare. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Harry Potter och Hemligheternas Kammare 
Författare: J.K Rowling
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 332
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar