tisdag 19 januari 2021

Harry Potter och Halvblodsprinsen av J.K Rowling

Mitt i sommaren får Harry ett meddelande om att han kommer få besök av professor Dumbledore. Frågan är vad det är som inte kan vänta? Under Harrys sjätte år uppkommer fler nya frågor om hans förflutna och hur allt hänger samman. Harry fortsätter sina studier på Hogwats tillsammans med Ron och Hermione och det blir ett år av både kärlek och hemskheter. Hur kommer det sig att Harry klarar av sin trolldryckslära och vem är egentligen fienden på Hogwarts?

Halvblodsprinsen har blivit min favorit i denna bokserie. Jag är så glad över att fått läsa lite backstory kring Voldermort, men också hur allt hänger ihop. Jag blir lite uppskakad över att få reda på allt som hände Voldermort när han var barn och hur hans liv såg ut till det att han blivit den mest fruktade trollkarlen i världen. Det är med både sorg och ilska som jag läser mig igenom boken. Jag vet inte vart det har gått snett, men snett har det verkligen blivit. Kontakten mellan professor Dumbledore och Harry ökade även mitt intresse och jag känner sådan värme och godhet mellan dessa två karaktärer. Jag fann det hjärtevärmande att Dumbledore hjälper Harry att förstå varför allt har hänt. Trots alla svar fortsätter hemskheterna på Hogwarts att ske. Ett tag kände jag att Dumbledore tappar fattningen om att hantera skolan för häxkonster och trolldom. Dock gör det honom inte till en sämre lärare. 

Historien var väldigt överväldigande och det är med blandade känslor och några tårar som jag avslutar denna bok. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig till denna berättelse då många karaktärer som jag tyckt om från början, inte faller mig in länge. Trots det älskar jag boken och det är med bestämda steg jag tar mig till min bokhylla och sätter fram den sista boken ur serien Harry Potter. Dags att förbereda sig mentalt för slutet. Jag rekommenderar starkt denna bok!

Betyg: 5/5
Titel: Harry Potter och Halvblodsprinsen
Författare: J.K Rowling
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 611
Rec: Nej

Finns hos: Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar