onsdag 20 januari 2021

Shadow and Bones av Leigh Bardugo

 


När mörkrets fält har rest sig och världen hotas av att förbli i mörker, väntar alla på hoppet. Alina Starkov blir ljuset som alla drömt om. 

Jag förstår inte varför jag har missat att läsa denna bok, det är ett mästerverk. Att jag inte har hört så mycket från den här bokserien är väldigt konstigt då jag definitivt tycker att boken förtjänar mer uppmärksamhet än vad den har fått. Författaren Leigh Bardugo lyckas skapa en värld som bokstavligen ligger i både ljus och mörker. Huvudkaraktären Alina Starkov utvecklas från att vara vilken tjej som helst tills ödet hinner ikapp och slänger henne i en farlig värld som kantas av mörker och elände. Kontrasten mellan karaktärerna Alina, Mal och Darkling är fantastisk och jag undgår inte med att säga att jag älskar de. När jag läser om Alina är det som att man känner igen sig själv. Hon försöker alltid hitta ett sätt att leva med den nuvarande situation hon befinner sig i trots elände omkring sig. 

Shadow and Bones liknar väldigt många andra fantasyböcker jag läst och en av de klassiska dragen är att dra en huvudkaraktär till ett slott för att se makten på ett närmare håll. Jag vet inte om jag har fått nog av slottslivet i de böcker jag läser. Jag kan tycka att det är en aning kreativlöst, men trots det vänds bok bladen med passion och stor underhållning. Författare Leigh Bardugo skriver med lätthet utan att det behöver bli en stor ansträngdning att följa med i världsbygget. Bardugo är en av de större och uppskattade fantasyförfattare jag läst på länge. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Shadow and Bones
Författare: Leigh Bardugo
Förlag: Orion
Språk: Engelska
Antal sidor: 307
Rec: nej

Finns hos: Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar