torsdag 9 februari 2023

If We Were Villains av M.L Rio



M.L Rio skriver sin första bok If We Where Villains som tar stor spridning i litteratur världen. Blandar man dark academia, mord, universitet, Shakespeare tillsammans med lögner, hat och våld kan inget gå fel. Detta är en bok som cirkulerat runt i sociala medier och för mig känns det som att jag skulle kunna skriva en 500 sidors lång recension, jag ska försöka hålla mig kort...

Oliver Marks har tjänat sina 10 år i fängelse och är redo att berätta den sanna historien om vad som hände på Universitetet för nyblivna skådespelare. 

Att lyfta denna boken från bokhyllan får ens fingrar att kallna, det ligger något i denna bok som är svårt att sätta fingret på, jag kände det från början. Författaren inleder berättelsen med att presentera Oliver Marks förhörssituation med polisen, resten är historia. En mörk slöja ligger över berättelsen som författaren snyggt lyckats presentera fram med karaktärer som inte helt svarar på exakta personlighetsdrag, utan att jag som läsare får små pusselbitar under läsningens gång, jag blir presenterad av flera studenter som studerar till att bli skådespelare och jag anar snabbt att det inte är som det borde vara. Är deras skådespel en del av deras äkta personligheter, det är frågan? 

M.L Rio har skapat något unikt då skrivandet är något jag aldrig har läst tidigare. Författaren har lagt stor vikt vid Shakespeare och det syns tydligt med dess alla dialoger och monologer från Shakespeares tidigare pjäser. Miljön utspelar sig på ett Universitet där studenter studerar till att bli skådespelare, det är en mörk, spännande atmosfär som lämnar en skakig och smått nervös. Karaktärerna i boken är inte fullt beskrivande, det lämnas öppet till dig som läsare att själv luska ut. Jag läste boken med spänning som under några kapitel började svalna av, det blev för monotont, utvecklingen stannade upp och jag börjar sakta tappa tron på denna bok. När jag närmar mig slutet av berättelsen börjar spänningen höjas och jag väntar in klimax som tyvärr aldrig lyckades nå höjden av beundran. Slutet blev kreativt löst och jag undrade om författaren började känna avsmak för berättelsen? Det gick både för fort och jag sitter med ett frågetecken på huvudet? Den här boken kan man diskutera en hel del, vilket gör denna bok till en perfekt bok klubbs bok att läsa tillsammans med andra. 

Betyg: ★★★✩✩
Titel: If We Where Villains
Författare: M.L Rio
Förlag: Titan Books Ltd
Sidor: 400
Rec: Nej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar