tisdag 7 januari 2020

The Witcher- recension

Bildresultat för the witcher

Äntligen har det kommit ut en ny fantastisk fantasyserie på Netflix som jag smälter för!
The Wicher är en tv-serie som baseras på boken The Wicher av Andrzej Sapkowski med samma namn och man får inte glömma att det även finns ett spel tillgängligt för er som älskar att spela.
Jag skulle gissa att jag väntade två månader tills den här tv-serien skulle komma ut på Netflix och äntligen har jag fått sätta mig ner och djupdyka i äventyret. Inte nog med det så har vi Henry Cavill i huvudkaraktären som Geralt från Rivia! Henry Cavill har spelat Man of Steel (Stålmannen) tidigare och jag har inte kunnat tänka mig någon annan som skulle ta sig an karaktären Geralt från Rivia på bättre sätt än vad Henry Cavill har gjort.

För att sammanfatta det hela utspelas serien långt tillbaka i tiden med fattiga bönder, stora kungar och mäktiga magiker. I den här världen existerar även alver, monster, svart magi och mer därtill. Man får följa Geralt från Rivia som har en livslång träning som gjort honom till en duktig kämpe och hänsynslös mördare. Han reser runt i världen för att hjälpa människor och kungligheter med problem som involverar monster, på så sätt får han betalt och kan livnära sig på yrket. Dock är det inte det enda som förblir hans öde, något större väntar honom..
Dock är det inte bara Geralt från Rivia som stjärnorna lyser över, även prinsessan Cirilla och magikern Yennefer blir viktiga pusselbitar för Geralts framtid.

Jag tycker att serien levererade mer än vad jag väntat mig. Jag säger bara wow genom hela tv-serien, så vackert genomfört från både skådespeleriet, kläderna och magin. Visst fanns det partier i serien som inte gav så mycket, men det kompenserar för draman, magin och miljöerna i serien. Det känns som producenten har valt miljörena mycket noga för att vi tittare ska få uppleva rätt känsla. Häftiga karaktärer och coola monster var häpnandsväckande att se. Henry Cavill gör ett underbart jobb med Geralt från Rivia. Han har verkligen allt för rollen, vilket jag gillade. Men jag måste ändå säga att Yennefers historia lockade mig mer. Vilken ortrolig resa hon gör, från att komma ifrån sin familj, bli upplärd på magiskola och sedan välja sin egna väg...wow. Jag hoppas det kommer mer om hennes öde i nästa säsong! Och andra sidan tyckte jag att det har varit vackert att se prinsessa Cirillas väg genom kärlek och förödelse. Hon drar verkligen ett stort lass och jag hoppas vi får se mer av henne. Min förhoppning är att hon utvecklas till att bli en större krigare.
Nackdelarna i serien har varit att vissa scener har varit överdrivet grova med både skrik och blod. Det skulle även underlätta om vi tittare fick veta vilket år vi förhåller oss till, då det var svårt att hänga med i vissa scener som har hänt tidigare och senare. Detta får tas i beakning när ni väljer att se serien.
Klicka på bilden för att komma till trailer.