fredag 30 april 2021

Guldkompassen av Philip Pullman



I en värld där norrsken är ett mysterium och vetenskapsmän suktar efter stoft, finner vi den unga Lyra som lever på ett universitet i London. Det är först när Lyras farbror dyker upp på universitetet efter en lång expedition i Nordpolen som hon får upp ögonen för de kalla platser som sägs bebos av polarbjörnar och häxor. När Lyras bästa vän Roger försvinner blir hon indragen mellan sanningar och lögner. I handen får hon Alethiometern, guldkompassen som visar sanningar. Med guldkompassen i handen kan den kanske besvara mer än bara sanningar om man använder den rätt. 

The Northern Lights eller Guldkompassen av Philip Pullman som de flesta kanske känner till berättelsen som, är en stoft glänsande äventyr som tar en på en resa som inte liknar något annat jag läst. Det var inte länge sedan jag fick lära mig att vissa böcker kan kategoriseras som Dark Academia, vilket jag skulle säga att denna bok är med dess mörka kontraster tillsammans med gamla England, universitet, professorer, skrivande och vetenskapsmän. 

Skrivandet av författare  Philip Pullman är enastående och jag förstår inte varför jag inte har läst denna klassiker tidigare. Det känns som magin av att läsa ung fantasy har väkts till liv på nytt och nu kan jag inte få nog. Att följa den unga Lyra har varit underbart från början till slut, då hon påminner mig så mycket om mig själv som ung. Hon är en envis, smart och begåvad tjej som gör precis vad hon känner för. Med hennes demon Pantalaimon vid hennes sida flyter dialogerna fram och jag får en större bild av världen Lyra lever i. Sedan ska jag inte glömma att nämna den stora, mysiga och godhjärtade Iorek Byrnison! Gahhh!!! Jag är så kär! För er som älskar hundar och katter...det här är vad jag älskar! En stor isbjörn som är  mysig och som kan beskydda en vid ens sida. Jag älskar Iorek då han är en väldigt bestämd, otroligt lojal och talar när det ligger något av värde. Jag skulle säga att han lyfter historien ofantligt och skapar en dynamik mellan huvudinnehavaren som gör boken ännu bättre. 

Världsbygget med demoner och människor är helt fantastiskt. Iden med att ha ett djur vid sin sitta som på något sätt ska symbolisera ens själ är unikt och jag älskar det! Jag hoppas det blir mer förklaring kring det hela i nästkommande bok. 

Från att läsa om det tråkiga och stilla universitetet, till att sträcka ut armarna och känna havets vind på en båt som färdas mot nya marker, tas äventyret från England till den kalla nordpolen. Det är precis den här miljöomväxlingen som en bra fantasy ska vara! Att känna den kalla kylan och få rida på isbjörnar är inget jag trodde jag skulle få uppleva under mitt liv av läsa berättelser. Nu kan jag bocka av det. Längden på boken med sina ca 300 sidor kändes i början en aning lång. Dock förstår jag i slutändan att det behövdes för att få fram alla frågor som uppstod i början av läsningen. 

Betyg: ★★★★
Titel: The Northern Lights (His Dark Materials)
Författatre: Philip Pullman
Förlag: Everymans Library
Antal sidor: 335
Språk: Engelska
Rec: Nej


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar