lördag 24 april 2021

Jag har sett Shadow and Bone, har du?



Jag har äntligen lutat mig tillbaka och njutit av hela den första säsongen av Shadow and Bone som är en bokserie skriven av Leigh Bardugo med samma namn. Jag tycker det är superkul att få se alla karaktärer komma till liv, speciellt att få ett ansikte på Alina Starkov och skådespelaren Ben Barnes åta sig rollen som The Darkling aka General Kirigan. Som ni kanske har sett har även vissa karaktärer tagits in från duologin Six of Crows. 

När jag sätter igång tv-serien, imponeras jag av miljön och kostymerna lika mycket som val av skådespelare. Stor applåd för att man har lagt tid och energi över de båda delarna. Jag är super glad att jag äntligen får se första boken komma till liv och uppleva allt som skett i mitt huvud under våren när jag läste Shadow and Bone. Serien var otroligt snyggt filmat, både upplägget och magin fick en att trilla av stolen, bokstavligen. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte fällde tårar i nästan varje avsnitt. Det var så blandade känslor i den här tv-serien. Många scener berörde mig djupt med både glädje och sorg. Man har verkligen lyckats få in alla viktiga bitar från den första boken av Shadow and Bones och det finns ingenting jag känner man kunde ha gjort bättre. Jag håller innerligt tummarna för att det kommer en säsong 2. Längtan finns att få se Nikolai Lantsov.  

En annan fråga som jag ställde mig under tittandet av tv-serien var frågan om det var bra att blanda in Six of Crows? Jag upplevde att tjuvgänget kom in i säsongen som en presentation och ju längre in i serien jag kom, blev det bara löjligt över att se hur dessa karaktärer gång på gång misslyckas med sitt uppdrag. När jag läste boken Six of Crows var Kaz Bekker ett geni, nu lutade han sig bara tillbaka och låter ödet guida honom. Jesper visade sig på styva linan och Inejs bakgrund blev inte helt förklarad.

De stora stjärnorna i denna tv-serie skulle jag vilja säga är Nina Zenik och Matthias Helvar som hade en fantastisk dynamik och känsla i allt de gjorde tillsammans. Jag längtar till jag får se mer av deras historia! 

Vad tyckte du om tv-serien? Har du läst böckerna? Svara gärna i kommentarsfältet nedan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar