måndag 23 februari 2015

Filmrecension: Cirkeln

Spoilers kan förekomma i texten!
Äntligen har man sett Cirkeln filmen!
Jag har verkligen längtat efter att se förvandlingen från bok till film och jag hade ingen som helst tvekan att det här skulle bli dåligt med tanke på att författarna Mats och Sara är riktigt skickliga författare och dels så fick Sara vara med i manusarbetet. Vilket jag var oerhört glad över.
Det första jag måste nämna är att man hittade riktigt passande skådespelare till alla karaktärer i filmen, vilket var imponerande. Jag tyckte att man fick ta del av alla huvudkaraktärernas sidor på ett smidigt sätt utan att det blev för krångligt eller utdraget. Sedan ska jag inte glömma att nämna alla häftiga effekter som man fick se, det var riktigt underhållande att se all magi, speciellt Minoos kraft som såg kraftfullt ut med all rök. Det såg så realistiskt ut. Musiken gjorde det hela ännu spännande att se filmen, om man ska nämn något som blev superbra, så är det musiken. Det kändes som man la stor vikt på det för att få till scenerna, vilket jag tyckte blev riktigt bra.

Det fanns många scener som jag tyckte blev imponerande att se utifrån boken, ett av de var ingången i filmen med Elias. När Adriana försöker uppmuntra Elias till förbättring i skolan och den spända stämningen fortsätter ut i korridoren och in till toaletten. Jag tyckte att skådespelaren Gustav Lindh som spelar Elias framhävde rätt känsla och kroppspråk som man fått ta del av från boken. De första scenerna blev makalöst bra. Sedan tyckte jag att det var riktigt kul att se alla häxorna tillsammans i folkparken under natten då månen färgats röd. Det var då man som tittare fick en klarare syn på huvudkaraktärerna som helhet. Dock tyckte jag inte att det såg så bra ut när karaktären Ida svävar på magen och talar om varningen för de alla. Jag förväntade mig att hon skulle sväva rakryggad upp i luften, vilket inte blev som jag hade tänkt mig. Men det fungerade ändå.
Det var fler scener som blev nervpirrande under biobesöket och det var bland annat när magin vaknar hos Rebecka under Elias ceremoni i skolsalen, när Rebecka blir besatt av mörk magi uppe på taket och slutscen tillsammans med de alla utvalda.

Men det fanns också några punkter som jag blev besviken på, men som inte hade stor betydelse i filmen. Ett av de var läraren Max, jag tyckte inte Sverrir Gudnason tilltalande mig så mycket i den rollen. Jag tyckte han verkade vara för snäll för att spela den onde läraren. Sedan tyckte jag de var tråkigt att man inte fick se Gustav med blont hår, men snygg var han i alla fall.

Utifrån de två timmarna så tyckte jag att det blev väldigt bra genomfört, jag håller tummarna på att det blir en andra film då jag jättegärna vill se fler nya karaktärer få liv på bioduken.

Betyg: 4/5