Det slutna sällskapet (inbunden)

Titel: Det slutna sällskapet
Författare: Elisabeth Klehfoth
Antal sidor: 427
Utgivning: 2019
ISBN: 9789177819134

Handling: Charlie Calloway har ett liv som andra skulle döda för. Trots att hon bara är 17 år befinner hon sig i toppen av samhällets näringskedja. Men hon plågas fortfarande av sin mammas försvinnande för tio år sedan, och hon kämpar med familjens mörka historia.
I ett försök att slå sig fri från sitt förflutna kastar sig Charlie ut i studentlivet på den prestigefyllda skolan Knollwood som samlar New Englands unga elit. Snart blir hon en del av skolans innersta krets. Dessutom uppvaktas hon av »A-gruppen«, ett hemligt elitsällskap, ökänt för att terrorisera fakulteten, administrationen och sina fiender.
För att bli medlem måste Charlie delta i Spelet, en utdragen och diabolisk lek som kommer att äventyra hennes vänskaper och rykte liksom hennes plats på skolan. Snart börjar nuet och det förflutna att smälta samman, och Charlie tvingas konfrontera fruktansvärda sanningar om sin familj, sin skola och om sitt eget liv.

Recension: Jag fick lite blandade känslor när jag läste boken Det slutna sällskapet. Jag tycker att författaren hade alla medel för att få boken att bli perfekt. Internatskola, en stark huvudkaraktär, romans, mystik och gåtor. Även lyx, pengar och spänning fanns med, dock räckte det inte ända fram. Det kändes som jag redan visste utfallet innan det hade hänt. Författaren Klehfoth valde att skriva kapitlen parallellt mellan huvudkaraktären Charlie Calloway, hennes mamma Grace Calloway och pappa Alistar Calloway. Intresset sjönk när mycket av tiden handlade om att föras tillbaka i det förflutna för att se hur Charlies Calloways uppväxt såg ut och hur hennes föräldrars relation var uppbyggd. Det var genom flashback i boken som alla svar dök upp.
Jag hade en förhoppning att Charlie Calloway skulle lösa gåtan på egen hand. Tyvärr så blev inte fallet. Istället fick man följa Charlies Calloways vardag tillsammans med hennes vänner som inte verkar förstå henne helt och killar som varken är charmiga, attraktiva eller smarta. Författaren verkar bara ha slängt in romans och drama för att fylla de tomma sidorna. Stor flopp tyvärr.

När det kommer till internatskolan Knollwood som Charlie Calloway studerar på fanns det ingen känsla av mystik eller kuslighet. Skolmiljön faller platt och jag som läsare ställer mig frågan hur tänkte författaren här? Min förhoppning var att det skulle finnas känsla av kuslig slottsmiljö, dock blev det inte så. Även A-klubben trodde jag skulle få större plats, ingen tydlig bild fanns med, ingen stark ledare eller någon större mening fanns för klubben. Endast misär och bedrövelse var ordet för klubben.

Författaren ska dock ha en stor eloge för att hon skrev huvudkaraktären Charlie Calloway med tuff attityd, stark vilja och med en god människokännare som fattar att killar bara vill en sak. Jag kände igen mig mycket i henne och jag uppskattade för en gång att en ungdomsbok skrevs i sådan anda.

Betyg 2/5