onsdag 22 mars 2023

Vill du vidga dina läsvyer?

 

Brukar du alltid fastna i dina vanliga rutiner? Välja samma genre om och om igen för att du tycker att det är det som funkar “bäst”? Jag har alltid varit en fantasy älskare och läser alltid samma typ av böcker för att det just det, bekvämt. Jag vet på ett ungefär vad jag kan vänta mig, spännande äventyr, komplexa karaktärer, överrasknngar och storslagna avslut. Tro det eller ej, men det kan du även få i deckar böcker, skönlitteratur, thrillers eller i biografier.

Ett sätt för mig att vidga mina läsvyer har varit att välja böcker efter säsong. Under våren provar jag att läsa nya författare, historiska romaner, äventyr- krigsromaner, biografier. Till och med böcker om livsstil. Helt enklet böcker som tar mig utanför min bekvämlighetszon. Våren symboliserar trots allt en ny början, utveckling och förändring.

Under sommrarna läser jag gärna ikapp mina påbörjade bokserier. Här finns det utrumme för att välja böcker om oförglömliga romanser, deckare som utspelar sig under sommarperioden, kanske välja en skönlitteratur som du varit nyfiken på under en tid? Sommaren kantas ofta av semester, sol och avkoppling. Perfekt tid att prova något nytt!

Mot hösten tar sig en början mot att prova böcker som funnits på min tbr lista under en längre tid. Oftast går jag mot paranormal och vampyrböcker under hösten, dock finns det tid för att prova kriminalromaner, thrillers eller till och med skräck som jag hittils inte har vågat mig på…

Vintern ser jag som en lungnare period, en tid för att stressa ner och göra precis vad vad man känner för. Här borde du prova att välja slow burn böcker, alltså böcker som tar lång tid att avsluta. Prova att läsa böcker som du velat läsa i dina yngre år. Kankse prova en klassiker? Det är en perfekt tid för lite omväxling.

Andra sätt att prova en annan genre..

  • Skriv ner en bok från varje genre som du är nyfiken på och lotta ut en bok.
  • Fråga dina vänner om de läst något riktigt bra som inte ligger i din genre.
  • Prova att läsa varannan bok i annan genre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar