torsdag 3 oktober 2013

Recension- Dustlands Rebellhjärta av Moria Young



Titel: Dustlands- Rebellhjärta
Författare: Moira Young
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Sidor: 473
Utgiven: 2013
Rec ex: Ja

Handling:
Det hade verkat så enkelt. Om hon bara besegrade Tonton och räddade sin kidnappade bror Lugh skulle ordningen i Sabas värld vara återställd. Men priset hon fick betala var högt: kampen för Lughs frihet har frigjort mörka krafter och skuggor från det förflutna förföljer henne. Ingen går längre säker och Saba tvingas konfrontera den fruktansvärda hemlighet som vilar i hennes innersta. Hur långt är hon beredd att gå för att få det hon vill?

Omdöme:
Rebellhjärta av Moria Young var andra delen jag fick av Rabén och Sjögren och eftersom jag inte har läst den första boken så var det lite svårt att komma in i den, men det löste sig väldigt snabbt då jag fastnade för den starka karaktären Saba. I hennes värld finns inga regler, inga lagar, här gäller det bara att överleva. På hennes väg får man möta intressanta karaktärer och djur som jag tyckte var spännande, jag tyckte även om att man fick reda på vad Saba tycker och tänker då man får läsa mycket ur hennes huvud. Förutom de häftiga miljöbeskrivningarna så tyckte jag om konceptet som Moria Young får till, den har mycket spänning och konflikter som fick mig på helspänn och det ska det vara när det är en hyfsad tjock bok på nästa 500 sidor annars skulle det vara otroligt tråkigt.
Språket i den här boken var även annorlunda än vad jag har läst förut, men jag tyckte det var kul just för att det värkligen får med en i historien på ett bra sätt. Boken är alltså skriven på talvers och jag vet att många av er inte gillar det. Men låt det inte drabba berättelsen, för den är verkligen bra!

Vissa partier i boken fick mig att bli uttråkad, men det dröjde inte längre förrän jag fortsatte att sträckläsa. Det brukar bli så när man läser den andra delen av olika boktrilogier, men jag tyckte om den här boken väldigt mycket, så det kommer verkligen bli spännande att få läsa den sista och den första delen av den här boktrilogin, betyder det då att de är ännu bättre? Det är frågan.

Jag måste även påpeka att det var kul att få läsa i innehållsförteckningen om vad de alla kapitlen handlar om i den här boken och att det finns ritade häftiga kråkor i den också!
Jag rekommenderar att läsa denna bok/trilogi!

Engelskt/Amerikanskt Omslag
Betyg: 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar