söndag 27 oktober 2013

Fatta Eld av Suzanne Collins

Fatta eld (häftad)

Katniss trodde att en vinst i Hungerspelen var lika med framgång, lycka och berömmelse, men istället skulle det bara leda till fruktan och att hon blev ökänd. Huvudstaden är inte nöjd med henne. Hennes prestationer på arenan har gjutit mod i rebellstyrkorna - och i takt med att upproret växer sig starkare, ökar också riskerna för Katniss och de hon älskar - inklusive de två killar som slåss om hennes gunst. Varje val hon gör får ödesdigra konsekvenser. Och det är då huvudstaden blottar sin slutgiltiga fälla...

Recension: Fatta Eld är andra delen av Hungerspelen trilogin och det är en bok som återigen dragit handlingen till dess ytterligheter. Fatta Eld är en bok som gör att du måste har läst den första, annars kan det bli svårt att förstå dess helhet.
Den här gången är boken mer utmanade än den förra, nu är det mycket mer som står på spel och det jag gillar med boken är att det här är helt en annan nivå än den första boken. Som läsare får du inte reda på allt förrän du har nått slutet, vilket gör det ännu mer spännande. Jag måste även påpeka att Fatta Eld inte blev bättre än den första boken, men den blev skriven på ett sätt som får läsaren att vilja ha mer. Nya karaktärer, nya situationer, fler handlingar och dessutom fler farligheter. Tempot har höjts och nervositeten ligger hela tiden och lurar i bakgrunden när du läser, vilket är alltid positivt är man läser en bok. En nackdel jag kan tycka var riktigt tråkigt, var att Gale en av karaktärerna inte fick ta större del som han gjorde.
När det gäller slutet kan jag också meddela att det verkligen är ett stort startskott på den avslutande delen.

Titel: Fatta Eld
Författare: Suzanne Collins