söndag 27 oktober 2013

Hungerspelen av Suzanne Collins




Hungerspelen (häftad)


Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Recension: Hungerspelen var en bok som jag kom i kontakt med via internet, många bloggar skrev om boken, samtidigt som man började diskutera filmen. Eftersom den blev så omtalad, tänkte även jag ta en närmare titt på den och det blev verkligen inte en besvikelse! Hungerspelen blev en beroendeframkallande bok som jag i högsta grad sträckläste, jag ville inte ens gå till skolan eftersom den verkligen hade fångat mitt intresse. Den starka, modiga och beundransvärda Katniss Everdeen, kärlekstrilogin mellan Gale och Peeta, den ondskefulla president Snow och hela konceptet med Hungerspelen, får en att verkligen att inse många saker...

Och en av de sakerna är, när man läser hungerspelen får man inte bara läsa om den fruktansvärda spelen, utan mycket utanför det också, hur människor svälter i de olika disstriken, hur kontrollerade människor blir utsatta för, men också kärleken till det man har, hur man som familj försöker bygga upp något i en fruktansvärld situation och hur mycket en vän verkligen kan stötta en. Man tar som sagt vara på det lilla man har, därför tycker jag om hungerspelen, den är väldigt gripande och otroligt hoppfull på samma gång. Det är verkligen en fantastisk trilogi som Suzanne Collins har byggt upp!

Betyg: ★★★★★
Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Förlag: Bonnier Carlsen
Språk: Svenska
Antal sidor: 308
Utgivning: 2012
Rec ex: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar