söndag 28 februari 2021

The Binding av Bridget Collins


Emmett farmer lever tillsammans med sin familj ute på landet. Dagarna kantas av hårt arbete ute i den stekande solen samtidigt som hans syster Alta hjälper till inne på gården. Ibland drabbas Emmett av en plötslig feber som brusar upp i kroppen och så har det alltid varit. Ingen vet varför. Tills det en dag anländer ett brev som beskriver att han har möjlighet att ta en lärlingsplats hos en bokbindare. I den här världen består inte böcker av skrivna ord, utan böcker blir skapta utav minnen. Människor av olika slag söker sig till bokbindare för att bli av med dåliga minnen och Emmett får lära sig konsten att radera dåliga minnen och väva in de i fantastiska bokomslag där man sedan bevarar böckerna för evigt. När Emmett tar steget till sitt nya öde finner han mer än konsten av att binda böcker, han hittar en bok med hans namn på. 

The Bindning av Bridget Collins blev en unik välskapade saga! En blandning av harmoni, romans och äventyr sträcker sig längre in mot ett allt mörkare innehåll. Jag får följa Emmett Farmer från hans hem ute på landet tills han en dag skickas iväg till en äldre dam vid namn Seredith som lär honom konsten att ta minnen och föra de vidare till skapandet av en bok. Relationen mellan de båda förblir kort och Emmett skickas vidare in mot stan. Jag skulle inte säga att jag fått en klar bild av vem Emmett Farmer är under berättelsen, utan jag skulle gissa på att historien väger tyngre i denna bok. Det leder oss vidare till magin som inte får det utrymme som jag hade hoppats på. Jag kan känna  mig en aning besviken över att beskrivningen på bokens baksida framstår som att magin är huvuddelen i denna historia när så inte är fallet. 

Bortsett från det är berättandet skriven utifrån Emmett Farmers perspektiv tills en ny betydande karaktär dyker upp. Lucian Darnay är en närboende granne med en mörk bakgrund och fickorna fyllda med pengar. Efter halva boken vänds perspektivet från Emmet till Lucian och här upplever jag att författaren gjort ett misstag. Ju mer jag läser om vad som föregår i Lucians liv och handlingar känner jag att mystiken och charmen som fanns från början blev som bortblåst. 

Trots det är skrivandet väldigt vackert då boken passar perfekt att läsa under Februari månad när vinter blir till vår och jag kan nästan känna de öppna fälten och naturens gröna dofter när jag läser. Författaren Bridget Collins har gjort ett fint jobb med beskrivningarna i boken och det känns väldigt behagligt att läsa. Dialogerna är inte så omfattande och sticker inte ut så mycket och det är helt okej. Det balanseras med överraskningarna och den unika världen som författaren lyckats skapa. I slutändan är jag glad över att jag blev rekommenderad denna bok av ett butiksbiträde i min närmaste bokhandel. Nu rekommenderar jag boken till er!

Betyg: ★★★★
Titel: The Binding 
Författare: Bridget Collins
Förlag The Borough Press
Språk: Engelska
Antal sidor: 448
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar