tisdag 2 februari 2021

Kampen om Järntronen av George R.R Martin



Kampen om Järntronen tar dig på en resa från den kalla Norden där ätten Stark härskar med heder och ära till kungariket i syd som styrs med järnhand av ätten Lannister. Det är en farlig tid där vålnader har berättats som sagor under de mörka vinternätterna i norr, samtidigt som maktspelet och intriger är insvepta med lögner och förräderi i Kungshamn. Efter en lång tid av fred håller allt på att förändras. För trots allt är det sju kungariken och en järntron. Skräckvargarna ylar att vintern närmar sig!

Kampen om Järntronen av George R.R Martin utvecklar fantasy till en ny genre och jag älskar det! En stor del av berättelsens huvuddelar handlar om hur den politiska bitarna ska klicka med makten om Järntronen. Författaren George R.R Martin vet exakt hur allt ska gå till, då allt är skrivet med kontroll och precision. Det handlar om maktmissbruk, våld, hederliga vänskapsband, förräderi, maktspel och kärleken till sin ätt. Det är många karaktärer och miljöbeskrivningar som går hand i hand med oväntade överraskningar och välskrivna stridsscener. Jag tror aldrig jag har läst om så många karaktärer förut och heller inte har jag älskar så många på en och samma gång. George R.R Martin har skapat en imponerande värld som slukar en från sida ett till det sista lästa bladet.  

Författaren är inte det minsta blyg med att skriva provocerande scener. Dynamiken mellan det politiska spelet överösas med kvinnovåld, sex och överdrivet mycket blod och dödande. Trots det balanseras det ut med modiga män och kvinnlig kampvilja. Kampen om Järntronen är en mastig bok att ta sig igenom. Trots det kändes det inte som om den var på ca 700 sidor. Jag är super nöjd med denna bok som innehåller de fantasy bitar som behövs för att en fantasy ska bli riktigt bra, även om den innehåller mer av den politiska delarna än vad jag väntade mig från början. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Kampen om Järntronen
Författare: George R.R Martin 
Förlag: Forum
Språk: Svenska
Antal sidor: 716
Rec: Nej


Finns hos: Bokus





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar