torsdag 11 februari 2021

Harry Potter och Dödsrelikerna av J.K Rowling

 


Denna gång blir det farligare att ta sig till skolan och Harry får hjälp av Fenixorden från att ta sig från Privet Drive till ett säkert ställe. Nu vet Harry vad han behöver göra, men hur enkelt kommer det bli? Har Harry förstått vad han ska göra efter vad Dumbledore har berättat?

Recension: Harry Potter och dödsrelikerna av J.K Rowling är sista boken i serien och för mig känns det som att det blir mer än bara ett slut. Det blir som att ett helt liv får sitt svar och jag kan andas ut. Jag har råläst de sista 300 sidorna och jag tror aldrig jag blivit så chockad samtidigt som jag blivit så mållös. Nu känns det väldigt tomt i magen på mig. Kanske över vetskapen att det faktiskt är slut...

Harrys väg mot lycka och frid blir inte lika lätt som Harry har hoppats på. Tron om att Dumbledore skulle vägleda i riktning mot att besegra Lord Voldermort blir krokig och svår. Stor del av boken kantas av misär, död och hopplöshet och det känns som om det aldrig tar slut. Gåtorna som Harry och hans vänner måste lösa bli överväldigande och en stund blir det så påtagligt att relationen mellan vännerna riskeras. Boken är fylld av mystik och farligheter som behöver berättas. Jag skulle inte säga att Harry Potter och Dödsrelikerna är min favorit, dock är boken en viktig pusselbit för att förstå alla lösa trådar som har funnits i Harrys liv. Även de stora karaktärerna som Snape och Dumbledore få tillfälle att berätta sin historia och jag älskar det. Jag hoppas att jag en dag får läsa om Snape och Dumbledore liv i separata böcker från J.K Rowling. Det kändes som det var väldigt mycket outforskad mark från deras liv som jag blev väldigt nyfiken på. 

Sammanfattningsvis tycker jag att boken är värd att läsa då alla svar äntligen blir besvarade. Även jag som läsare är omskakad och kommer troligen vara det i några dagar framöver, känner jag att jag nog aldrig har varit med om ett sådant episkt äventyr någonsin. Jag rekommendera starkt denna bok och serien om Harry Potter, pojken som överlevde. 

Betyg: ★★★★
Titel: Harry Potter och Dödsrelikerna
Författare: J.K Rowling
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 723
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar