fredag 19 februari 2021

Siege and Storm av Leigh Bardugo



Alina Starkov och Mal Oretsev är under flykt av The Darkling och samtidigt som Alina försöker finna sig i sin nya situation växer hennes krafter. Alina och Mal beslutar sig för att fly över The True Sea i hopp om att finna svar på hur de kan rädda landet Ravka. Fienden närmar sig och The Darkling vill ha den Ravka tronen mer än någonsin. Balansgången blir över hur mycket Alina måste offra mellan magin hon besitter och kärleken som hon alltid haft som trygghet. Bara hon kan möta den storm som oväntat uppstår.

Recension: Siege and Storm av Leigh Bardugo är andra boken i serien GrishaVerse och denna gång slår spänningen till med full kraft. Nervositeten får benen att skaka under de första sidorna och jag kan inte vara mer än glad över att äventyret tar sig vidare över öppna hav. För en sekund känns det som att jag kan känna havsluften under läsningen. Författare Bardgo gör helt rätt i att föra vidare berättelsen över nya miljöer och outforskade marker. Huvudkaraktärerna Alina och Mal är tillbaka med fokus på att fly så långt bort de kan från the Darkling och det innebär att de riskerar sina liv att ta sig över The True Sea som sägs vara fullpackad med sjömonster. Detta skrämmer inte Alina och Mal och de beslutar sig för att sikta sig in mot en ny värld. Trots den nya energin och hoppet som fyller de båda under havsresan, sträcker sig säkerheten inte längre en än armlängds avstånd. Ödet verkar vilja något helt annat. 

Även om äventyret fortsätter, börjar en ny sida för alla nya karaktärer som tillkommer i denna bok. En av de nya karaktärerna som fyller sidorna är den unga Sturmhond vars hjärta är fylld havsvind och sjövatten. Sturmhond ser inga gränser till havs och har lika många s i armvecket som vågorna på havet. Karaktären Sturmhond har blivit en favorit hos mig med hans charm och mystik som är lika stor som hans kaxighet och det är något som jag smälter för hos välskrivna karaktärer. Tillsammans med Sturmhond har dialogerna blivit pricken över i:et och gjort den här boken så perfekt den kan bli. Jag skulle vilja läsa mer om den här karaktären i framtiden. 

Nu känns det som jag bara beskrivit de ljusa sidorna i boken och det var det inte tänkt. Det förflutna ligger Alina Starkov nära och hon kämpar med minerna som hemsöker henne av The Darkling. Relationen som en gång var, trasslas in med verklighet och illusion. Det blir allt svårare för Alina att handla när The Darkling hänger över henne som en dimma. Utvecklingen av dessa två karaktärer förändras inte i stora drag och jag känner att The Darkling förtjänar större plats än vad han får. Trots det njuter jag av mystiken som författaren Leigh Bardugo får till. 

I tried to turn away, but he reached out and took hold of my chin, forcing me to look at him. He was so close i could feel his breath. "Thera are no other like us, Alina," he whisperd. And there will never be. -The Darkling s.55

Siege And Storm av Leigh Bardugo fortsätter att överraska med twistarna som häpnadsför och intrigerna som underhåller och jag drömmer mig bort i en värld som kantas av spännande dialoger och älskvärda karaktärer. Shadow and Bones serien kommer sätta fantasy mot nya höjder. Jag rekommenderar starkt denne bok för fantasyfantaster. 

Betyg: ★★★★★
Titel: Siege And Storm
Författare: Leigh Bardugo
Förlag: Henry Holt 
Språk: Engelska
Antal sidor: 435
Rec: Nej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar