torsdag 25 november 2021

Omgiven av idioter av Thomas Erikson



Har du någon gång försökt förstå dig på dina kolleger, familjemedlemmar eller någon du dejtar? Författare Thomas Erikson tar en genomgång av de fyra typiska personlighetsdragen som hjälper dig att förstå både dig själv och människor i din omgivning. 

Recension: Det var först när jag passerade förbi bokhandeln som jag såg Omgiven av idioter i skyltfönstret. Jag drogs direkt till titeln, vilket fick mig att köpa boken på väg hem från jobbet. Jag började läsa på bussen hem och det dröjde inte länge tills jag var fast. Författare Thomas Erikson skriver med en underhållande och personlig ton som fick mig att skratta och bli chockad samtidigt. Jag skulle ljuga om jag inte sa att jag har fått lära mig mycket om mig själv och om människorna jag träffar på jobbet och utbildningar tack vare modellen som används i boken. 

Boken tar upp olika kommunikationsstilar, personlighetsdrag och verktyg för att lära ut hur man bäst ska kunna förstå och hantera människor i sin omgivning. Det var många punkter som jag kände igen mig själv i den röda kategorin och något som jag uppskattade väldigt mycket är att författaren tar upp olika händelser i boken för att få en större förståelse av problematiken som kan ske i vardagen. Efter min läsning har jag kunnat applicera dessa kunskaper med resultat. Även om jag sedan tidigare kunnat anpassa mig i förhållande till andra människor, har det blivit betydligt lättare att förstå vad den andra personen vill ha eller komma fram till. 

Dock får man ha i åtanke att boken inte är baserad på vetenskapliga studier, vilket gör att man får ta det med en nypa salt. Trots det är boken värd 5 stjärnor från mig och jag rekommenderar den starkt till årets bok julklapp!

Betyg: ★★★★★
Titel: Omgiven av Idioter: Hur man förstår dem som inte går att förstå
Författare: Thomas Erikson
Förlag: Månpocket
Sidor: 294
Språk: Svenska
Rec: Nej



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar