onsdag 17 november 2021

Dark Academia


Hösten är här och jag får allt mer känsla för Dark Academia. För er som inte har hört begreppet tidigare, inriktas det just på det akademiska med en gotisk twist. Dragen för det mystiska med blandning av det klassiska karaktären är något av kännetecknen i området. När jag fann att det finns ett namn för det  hela kunde jag inte hålla mig, jag satt som chockad vid dataskärmen och skrek till en aning av glädje. Jag har alltid haft ett intresse för det klassiska, mörka och mystiska sedan tidig ålder och det är först nu som jag kunde sätta fingret på vad det var. Det är helt fantastiskt att hitta svar på det som man alltid tyckt om. 

Dark Academia finns i alla olika områden. Allt ifrån böcker, klädstil, livsstil och dekorationer. Jag kan bokstavligen sitta i timmar och titta på inspirations bilder på Pintrest under dessa mörka dagar som vi har under November och December månad. Som ni kan se på bilden hittar ni Guldkompassen av Philip Pullman, The Pictures of Dorian Grey skriven av Oscar Wilde, The Bindning, The Betrayals av Bridget Collins, Peter Pan av J.M Barrie och sist men inte minst Boktjuven av Marcus Zusak. Det är böcker som kan klassas in i Dark Academia som ett exempel. 

Tycker du också om Dark Academia eller är nyfiken på det? Skriv gärna i kommentarerna! 

Här hittar ni några recensioner:

Guldkompassen av Philip Pullman
The Bindning av Bridget Collins
Boktjuven av Marcus Zusak


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar