lördag 28 september 2013

War Horse av Michael Morpurgo




War Horse är en stark berättelse om vänskapen mellan en pojke och hans häst under första världskriget. När kriget bryter ut säljs Alberts älskade häst till det brittiska kavalleriet och hamnar på slagfältet. Hästen Joey hamnar i fiendens händer och efter att hatjänstgjort i båda läger blir han till sist fast i ingenmansland. Albert kan inte glömma sin vän och ger sig iväg på en fantastisk och farlig resa genom det krigshärjade Europa för att hitta sin häst.

Recension: För ett tag sedan såg jag War Horse på film och då bestämde jag mig även för att ta del av boken. Boken var väldigt spännande då man fick läsa mycket beskrivningar på miljön under det första världskriget,
vilket gjorde att man kom in i boken rätt snabbt. Boken handlar alltså om ett starkt band mellan en häst och en pojke vid namn Albert. När Albert får en häst av sin pappa måste Albert tänja hästen för arbete eftersom Alberts familj måste börja betala hyran för sin gård på landet, om inte, förlorar de huset. Albert börjar träna upp hästen Joey som han döper honom till och snart har de utvecklat ett starkt band tillsammans vilket gör att inget skulle kunna gå emellan de. Men kriget är nära och hästen Joey tvingas ut i kriget vilket gör att Albert bestämer sig för en sak, han tänker föra hem sin bästa vän.

I boken får man följa hästen Joeys äventyr ute i det farliga kriget, men också de nya karaktärer som kommer in i Joeys liv. Spänningen finns där, men ibland känns det som att det fattas något, något som skruvar upp historien lite extra, men utöver det  så var det en vacker historia att läsa om. Jag tyckte även att det var tråkigt att man inte fick ta del av pojken Albert lika mycket som jag trodde från början, men i helhet fungerade det bra. Boken var kort vilket jag även tyckte var synd.
 
Boken passar de flesta som älskar en fartfylld historia och om ett starkt band mellan ett djur och en människa.

Betyg: ★★★
Titel: War Horse 
Författare: Michael Morpurgo
Förlag: Egamont
Språk: Svenska
Sidor: 188
Utgivning: 2012
Rec ex: Nej

4 kommentarer:

  1. Jag håller faktiskt på och läser denna. Har kanske 20-15 sidor kvar.
    Får den inte dig att tänka lite på Black Beauty? Samma sorts handling, om en häst som kämpar, bandet till en pojke och lika vacker. Jag tycker mycket om den än så länge i alla fall :)

    Fanns det inte en tv-serie som gick med Black Beauty med han som är med i Tillbaka till framtiden-killen som pojken som fastnar för hästen? Jag har för mig att jag sett ett avsnitt som mycket liten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, War Horse är deffenetivt en bok som får mig att tänka på Black Beauty, det är verkligen kul att det har kommit en liknande berättelse som både blivit film och som finns som bok. War Horse blev dock bättre som film än som bok, men jag tycker fortfarande det är en fantastisk berättelse.

      Radera
  2. Hej, jag skulle vilja köpa den här boken på svensna och har kontaktat akademibokhandeln och de säger att de inte kan köpa in den eftersom de inte har ISBN nummret så skulle någon som har boken skriva det till mig eller berätta var ni köpte den. Jag hittar den bara på engelska och skulle vilja ha den på svenska

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Boken köpte jag på bokus.se i samband med filmutsläppet.
      Jag tog mig tid nu på morgonen att se efter om boken går att köpa från någon hemsida. Jag hittar ingenting, vilket är jätte konstigt. Tyvärr säljer jag inte min bok. Du kan försöka titta runt på köp/sälj hemsidor.

      Radera