söndag 22 september 2013

Korsad av Ally Condie

Driven av en längtan efter en framtid som av allt att döma är omöjlig beger sig Cassia till de Yttre Provinserna för att hitta Ky, hennes barndomsvän och ungdomskärlek, som Samfundet har deporterat till en säker död vid fronten. Efter ett tröstlöst sökande står det klart att Ky har lyckats fly in i det förrädiska bergsmassivet, och att tankar om uppror och revolution gror i Samfundets utkanter.

I gränslandet mellan det kliniskt rena och det rebelliskt vildvuxna tvingas Cassia ifrågasätta mycket av det hon håller kärt, men även om hon är beredd att offra allt för att återförenas med Ky kan inget hindra Xander från att återigen ändra spelets regler.

Korsad av Ally Condie är andra boken av Matchad-trilogin och jag kan börja med att säga att den verkligen överträffade mig. Korsad blev en beroendeframkallande bok som inte gick att släppa i första taget. I den här boken får man bekanta sig med nya intressanta karaktärer, fler hemligheter och en stor överlevnadsinstinkt då det gäller att vara på sin vakt.

Ally Condies skriver ett fantastiskt språk som fylls med underbara dikter och dialoger mellan karaktärerna i boken. Det blir verkligen underhållande scener och fascinerande miljöer man får läsa om. Jag kan även tillägga att det var otroligt kul att få läsa varannan kapitel ur Cassias synvinkel och Kys synvinkel om hur de båda tänker och uppfattar saker och ting. Stor tummen upp på det.

Jag tyckte det var väldigt bra att man fick komma ut ur Samfundet (en plats som är hårt bevakat och där de styr och ställer i samhället) då man nu i boken Korsad får färdas ut till en värld som är helt den motsatta, det var  en positiv förändring som passade bra. Bokens längd var även perfekt, den blev inte onödigt lång eller alldeles för kort, då det slutade relativt bra och som gör att jag kommer fortsätta att läsa den allra sista boken.  Det ska bli otroligt spännande att fortsätta läsa om Cassias äventyr och värld i den sista delen. Det enda som gör att boken inte får full pott är att den inte har den gnistan som jag söker efter. Det blev lite stelt emellan åt, dock stor utveckling från den första boken.

Betyg: ★★★
Titel: Korsad
Författare: Ally Condie