fredag 6 september 2013

Divergent av Veronica Roth

I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är. Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four. Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.

Recension: Divergent, åter igen en ny trilogi på gång som håller på att bli succé. Den här boken läste jag ut efter 4 dagar eftersom den hade så mycket action och drama så det inte gick att lämna ifrån sig boken. Jag älskade huvudkaraktären Tris som har sin starka vilja och personlighet som man inte kan motstå. Boken handlar om Tris som måste göra sitt eget val, på egen hand, vilket kan göra en stor skillnad i framtiden.

Tris är en färgstark karaktär som blev väldigt intressant att följa. Boken hade många spännande drag som fick mig på helspänn flera gånger. Jag tyckte miljön i den framtida Chicago var väldigt inspirerande eftersom jag själv har varit där. Det fanns mörka drag i den dolda staden vilket jag tyckte om, det kännes trovärdigt. Man fick även bekanta sig med fler karaktärer som var mycket personliga och uttrycksfulla som gjorde historien väldigt speciell.

Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Sidor: 362