torsdag 11 februari 2021

Harry Potter och Fenixorden av J.K Rowling

 


Handling: Harry tar sig tillbaka till skolan för häxkonst och trolldom och allt verkar förändras när Ministeriet nu vill lägga sig i Hogwarts. Det blir en tuff tid när Harry måste anpassa sig till den nya läraren Dolores Umbridge samtidigt som Harry måste möta motgångar av lögner och mothugg. 

Recension: Harry Potter och Fenixorden är seriens femte bok och jag tror aldrig jag har läst en bok som förekommit på 917 sidor. När jag närmar mig slutet av boken känns det knappast som att jag läst 900 sidor. I läsandets stund är det som att tid och rum inte existerar och jag blir positiv överraskad att jag läst så mycket på kort tid. J.K Rowling sätt att skriva är magisk och det är det som gör Harry Potter böckerna väldigt bra. 

Tiden för förändring är inne och Harry börjar växa upp och anta större ansvar och mod över att hitta en lösning för att besegra Lord Voldermort. Jag skulle säga att denna boken är starten på ett mer vuxnare innehåll då karaktärerna också börjar bli äldre. Harry lyckas skapa nya relationer och större mening i sin omgivning trots stort motstånd. Jag älskar att Harry sätter ner foten och sakta börja involvera sina vänner i striden mot Voldermort. Här börjar det kännas att det är dags att slå tillbaka. Lärdom undervisas och berättas vidare och förståelsen över hur mörkret närmar sig börjar falla in. 

Jag skulle säga att Hogwarts börjar bli mörkare efter denna bok och jag är glad över att väldigt mycket i boken visar att det inte alltid kommer bli lätt. Ljuspunkterna finns i boken och det är det som får en att fortsätta framåt i hopp om att en dag kommer allt ta slut. Jag rekommenderar starkt denna bok för alla åldrar. Det finns mycket att lära. 

Betyg: ★★★★
Titel: Harry Potter och Fenixorden
Författare: J.K Rowling
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 917
Rec: Nej

Finns hos: Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar