torsdag 27 februari 2020

Stressbalansen: omstart för kropp, sinne, relationer & livsglädje av Dr Ragan Chatterjee

Stressbalansen : omstart för kropp, sinne, relationer & livsglädje (inbunden)

Det pågår en tyst epidemi över världen och den heter stress. Det menar läkaren Rangan Chatterjee som gjort internationell succé med sin bok Hälsobalansen. Nu riktar han sin uppmärksamhet mot det som gör oss alltmer sjuka, nämligen stressen i våra liv.

I den här boken presenteras enkla steg eller råd inom fyra områden i livet - syfte, relationer, kropp och sinne. Det kan handla om att slå vakt om sin egentid, om naturens läkande kraft eller vikten av beröring. Hur du samlar dig inför dagen med en mjuk morgonrutin, tar hand om tarmen, om ätfönster och dygnsrytm, skärmfri semester och många andra värdefulla insikter och tips. Samtliga verktyg är enkla och går att integrera i vardagen, men ger sammantaget stor effekt. Det handlar inte om att göra allt, utan om att hitta balansen mellan de fyra olika delarna.

Stress är den utlösande faktorn för många av våra största hälsoproblem idag. Författaren menar att så mycket som 80-90 procent av hans patienters ohälsa på något sätt är relaterad till stress. Sömnproblem, minnesförlust, ångest, låg sexlust, magproblem eller till och med högt blodtryck och typ 2-diabetes - i alla dessa finns stress med som en faktor.

Recension: Jag bokstavligen sover med Dr Ragan Chatterjee i sängen, boken alltså och jag kan inte släppa taget kring att prata om boken på dagarna och kvällarna med min partner. Även om jag själv inte har stora problem kring stress och sömnbrist, så har Dr Ragan förmåga att förklara enkla knep om hur ens stress kan minska. Tack vare enkla förklaringar som att inte använda mobilen, sociala medier och tråkiga tv nyheter på morgonen kan man ge sig själv en god förutsättning till en fin start på morgonen. Att tänka positivt och använda sig av andningsövningar kan kroppen förbereda sig inför dagens arbete med en positiv inställning och ett lugn i kroppen. Tack vare det lägger jag idag en extra halvtimme på morgonen för att ge mig tid att vakna upp tillsammans med en andningsövning, fixa mig och äta frukost i lugn och ro. Tiden ger mig en harmoni som gör att jag faktisk kan läsa ett kapitel i min bok eller skriva en kom ihåg lista inför dagen. Ibland tänker jag på nya kreativa grejer som jag vill genomföra inför den kommande tiden. Kanske ska jag måla en serie av målningar? Kanske vore det inte dumt att handla in lite ingredienser för att baka bröd för första gången? Som sagt, morgonen ger en tid att tänka, Dr Ragan menar att man är som mest kreativ på morgonen då ens tankar och ideer föds tidigt på morgonen.

Jag har även ändrat rutin på mitt ätande tack vare tipsen i boken. Att äta middag kl:19.00 istället för 20.00 eller 21.00 ger mig och min kropp rätt förutsättning för kroppen att smälta maten och på så sätt få en godare natts sömn. Tack Dr Ragan!! Det har hjälpt mig mycket!
Dock är det inte bara mat, sömn och fysisk aktivitet som författaren Dr Ragan Chattetjee tar upp. Att vara tacksam för det man har, att se andra människor runt omkring sig och omvärdera sina negativa tankar till positiva tankar är bara några exempel på vad som tas upp i boken.
Stor tummen upp för alla tips som har givit mig ny harmoni i min vardag Dr Ragan!

Boken gav mig harmoni i min vardag

Betyg ★★★★★