måndag 3 februari 2020

Har jag en dålig dag kanske någon dör av Christian Unge

Sylvestre var bara nitton år gammal när han dog i min famn och mitt misstag orsakade hans död. I sin bok berättar Christian Unge om misstag han har gjort med patienter under sin tjänstgöring för Läkare Utan Gränser i Afrika eller på akutmottagningen i Sverige. Han berättar om kunskapsbrist, dålig handledning, stress, bristande kommunikation och svåra etiska gränsdragningar som skäl till varför fel inträffar inom vården.
Christian Unge pekar även på systemfel, som vårdplatsbrist och superspecialiseringen i storstadsregionerna. Han djupdyker dessutom i världens slumområden och traumatologins våldsamheter.
Men framför allt vänder han blicken mot sig själv och granskar sina misstag på ett utlämnande och okonstlat sätt. Som läsare får vi vara i hans sjukhuskläder. En känsla som kan vara både skrämmande som igenkännande:
Det skulle faktiskt kunnat vara jag som gjorde det där misstaget.

Recension: Vilken oerhört spännande och lärofylld bok jag läst! Författaren Christian Unge ska ha en stor applåd för hans mod till att ha skrivit en bok om hur han själv som läkare gjort missar under sitt arbete, men också vilka brister som förekommer inom vården. Det blev en bok som lyfter många viktiga punkter inom både patientsäkerhet, kommunikation, beslutsfattande, handledning, utveckling, organisationsaspekter och mycket mer. Det kändes som att den här boken behövdes bli skriven. Christian Unge valde att skriva boken i mindre kapitel för att lyfta ett visst tema och genom sina berättelser förekommer också dilemman som var oerhört spännande att ta del av. I varje berättelse förklarar författaren också varför vissa händelser fick ett visst utfall, vilket gör att jag som läsare fick större förståelse.

Det märks att författaren varit med om mycket och det känns hela tiden att det finns mer att berätta. Författaren skriver i ren passion om sina berättelser, då det hela tiden framkommer en mängd av förbättringsideer som lätt skulle åtgärdas inom sjukvården. Att få läsa om författarens resa från Afrika till den svenska sjukvården får en att inse nya perspektiv på saker och ting.
Om det är något som politikerna bör göra, så är det att läsa boken av Christian Unge. Det finns mycket att hämta här ur en läkares ögon och upplevelser.

Jag rekommenderar starkt att läsa boken.

Betyg ★★★★★