söndag 10 december 2023

Sociala medier har förändrat litteraturen!

För ca tio år sedan fanns det ett fåtal bok bloggar jag följde på internet regelbundet. Bloggar som inspirerade och gav mig spännande boktip, men också bloggar som fick mig att bli en del av litteraturgemenskapen genom att starta min egna bok blogg. Det var en tid där jag kunde läsa hur många böcker jag ville, skriva och diskutrea böcker från morgon till kväll och interagera med andra människor som precis som jag älskar böcker. 

Idag ligger marioriteten av bok community på sociala medier, facebook och Intagram. Allt fler bok bloggar jag följt genom åren stänger ner sina hemsidor, vilket jag tycker är otroligt tråkigt och det får mig att fundera över om bloggarnas tid är över? 

Jag har börjat märka att idag handlar det inte om böcker och läsning i klar mening. Det handlar om siffror, uppmärksamhet och vad som är "inne". Allt fler tävlar om hur många böcker man har läst under året. Det är vanligt med 100 böcker eller kanske upp mot 150 böcker per år och ändå översköljs man av skamkäsnlor över det om mna inte har nått den siffran. En genomsnittlig läsare kommer upp mot 10 böcker per år. Varför är det då så ofta som jag möter skamkänslor över att man läst så lite? 

Nu när bloggandet har förflyttats till Instagram diskuteras inte böcker i samma utsträckning. Det handlar om följare och hur man får tag få ytterligare följare. Böcker blir bara en biprodukt som lockar följare. I nästan vart andra reel jag ser på instagram handlar om hur man får tag på fler följare. Att det är viktigt att vara kontinuerlig i sitt instagrammande för att få fler följare. Det förklaras stegvis, i  processer och hur du som användare drar uppmärksamhet till dig. 

Inte nog med det, så ser jag att allt fler gör en modegrej av litteraturen. Helt plötsligt är det coolt att vara en läsare, någon som bara håller en bok i handen men knappt vet vad innehåller handlar om. Vart är vi påväg? Idag rekommenderas inte nya böcker, det räcker att en person börjar prata om en bok och därefter ligger samma litteratur överallt på sociala medier. Vi ser tik tok trender om och om igen och av erfarenhet är det många böcker som inte håller hög nivå. Jag tror aldrig jag har läst så många dåliga böcker som jag har gjort senaste tid. Jag börjar bli trött på det, för att mitt intresse av läsning börjar sjunka...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar