måndag 29 juli 2013

Matchad av Ally Condie




Cassia Reyes lever i en värld där Samfundet styr. Ett kliniskt rent samhälle där allt är bestämt på förhand. Vem du ska älska, var du ska arbeta och när du ska dö. Under ytan finns andra krafter som vill något helt annat.

Matchad vars titel blev en nyfikenhet, utvecklades till att vara en unik historia som jag aldrig har läst om tidigare. Författaren har lyckats att skapa något speciellt, tyvärr inte i den utsträckning som jag önskat att få uppleva i dystopiska böcker. Spänningen och historieutvecklingen höll inte. Även om jag får följa Cassia och hennes väg mot sanning som fylls av nyfikenhet, saknas det många grundstenar för att jag ska hålla kvar denna bok på bokhyllan. Starten var seg och miljöbeskrivningarna något undermåttliga. 

Jag hade önskat att få uppleva mer spänning, större relationsutveckling och oväntade händelser, tyvärr finns det inte i boken. 

Betyg: ★★
Titel: Matchad
Författare: Ally Condie
Förlag: Raben & Sjögren
Språk: Svenska
Antal sidor: 349
Utgivning: 2013
Rec ex: Ja



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar