tisdag 9 juli 2013

Beskyddaren av Harlan Coben




Livet kan inte bli så mycket värre för Mickey Bolitars del. Han har sett sin pappa dö i en trafikolycka, hans mamma befinner sig på ett behandlingshem och själv bor han hos sin farbror Myron och har tvingats byta skola med allt vad det innebär. Det visar sig dock att det visst kan bli värre. Mickeys tjej Ashley försvinner spårlöst!

Recension: Beskyddaren, en fullspäckad thriller bok som får dig på helspänn.
Jag kan börja med att säga att jag verkligen fastnade för texten som finns på baksidan av boken, den hade verkligen allt som får en att vilja läsa en thriller/deckare. Boken är skriven för ynge läsare, då texten är väldigt lättläst och språket väldigt lättförstårlig, men det gör absolut ingenting, jag bestämde mig väldigt tidigt att läsa den här boken eftersom den värkade vara rikigt spännande och det var den också.

Bokens inledning fungerade väldigt bra, men efter ett tag blev det väldigt klyschigt.
Många scener i boken utspelade sig i en skola och karaktärerna blev då  väldigt självklara. Då det är alltid finns någon som mobbar, någon som blir mobbad, sportfånar, nördar osv. Men det kanske blir så automatiskt när man skriver en bok för yngre. När man kommer längre in i boken kommer även spänningen och ledtrådarna, det får en självklart att läsa vidare. Fler karaktärer kommer in i bilden, nya frågor, överraskningar och nya fiender visar sig.

De karaktärer man får följa är bland annat Mickey Bolitar och hanns två vänner "Spoon" & Ema.
Det var rätt intressant att läsa om deras vänskap då den utvecklas hela tiden genom bokens gång, även om deras vänskap inte riktigt fungerade i början så visar det sig att de behöver varandra.
Jag själv tyckte deras karaktärer var underhållande att läsa om och framförallt deras dialoger i mellan.

Jag tycket konceptet på den här boken var bra, spänningen höll i sig efter några kapitel i början och karaktärerna var intressanta att följa. Men ibland kunde jag känna att det blev lite långtråkigt, flera scener blir bara för utdragna och tråkiga att läsa, det kändes som historien bara utspelade sig på tre platser helt enkelt.

Betyg: ★★★
Titel: Beskyddaren
Författare: Harlan Coben
Förlag: Bonnier Carlsen
Språk: Svenska
Sidor: 299
Utgiven: 2013
Rec ex: Ja

1 kommentar: