lördag 25 maj 2013

De Utvalda- Tankeläsaren



 
Titel: De utvalda- Tankeläsare
Boken handlar om artonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade ”särlingar”, med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.

Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva – har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor?

Recension: Jag börjar med att berätta att det var en väldigt välskriven bok av författare Kristin Cashore, det känns nästan som att man läste en saga. När jag började läsa boken kom jag in i spänningen väldigt snabbt, jag tror det är tack vare all strid som beskrivs i början av första kapitlet. Även om boken var en tegelsten läste jag ut boken efter några få dagar, vilket säger en hel del av vad jag tyckte om den. Berättelsen höll mig fast från första sidan till sista meningen och jag känner att jag fick vara med på ett storslaget äventyr med häftiga karaktärer, magisk miljö och spännande intriger. Ibland förekom det kapitel som var mindre intressanta, dock var det inget som jag tycker sänkte boken på något sätt.

Jag tyckte boken hade en väldigt häftig huvudkaraktär, Katsa. Hon är verkligen en tjej man kan se upp till. Hennes starka vilja, glödhet och sätt att tänka på får en att tycka om henne väldigt mycket. Man får också möta en prins vid namn Po och han har också en personlighet som jag fastnade väldigt mycket för, även om han är lite speciell. Under bokens gång får man väldigt många beskrivningar på miljö och vart karaktärerna färdas till någonstans, det gör att man verkligen hamnar i själva världen och i det stora äventyret när man läser. Tveka inte att plocka upp boken i din bokhandel eller på biblioteket om du inte vill missa ett storslaget äventyr.

Betyg: ★★★★
Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic
Språk: Svenska
Sidor: 479
Utgiven: 2013
Rec ex: Nej


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar