tisdag 28 maj 2013

Divergent av Veronica Roth

Divergent är en bok som väldigt många har talat om, vilket har fått mig att bli lite nyfiken. Det jag har läst om är att boken påminner väldigt mycket om Hunger Games, eftersom jag är ett fan av hungerspelen så lär den här boken bli lika bra, hoppas jag. Vi får väl se.
Boken är i tre delar, alltså en trilogi (Divergent) (Insurgent) (Convergent).

Är det några av er som har läst boken och vad tyckte ni, lika bra som Hunger Games?

 
I Beatrice Priors dystopiska Chicago-värld är samhället uppdelat i fem fraktioner. Var och en av dem odlar en särskild dygd - Candor (de Ärliga), Abnegation (de Osjälviska), Dauntless (de Modiga), Amith (de Fridfulla) och Erudite (de Intelligenta). En viss dag varje år måste alla sextonåringar välja den fraktion de vill ingå i under resten av sina liv. För Beatrice står valet mellan att stanna med sin familj och att vara den hon verkligen är - hon kan inte få både och. Så hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv.

Under den hårda initiation som följer döper Beatrice om sig till Tris och kämpar sida vid sida med sina medkandidater. Tillsammans måste de genomgå extrema fysiska prövningar och intensiva psykologiska simulationer, en del med förödande konsekvenser. Medan initiationen förändrar dem alla måste Tris avgöra vilka som verkligen är hennes vänner - och exakt var en romans med en lika utmanande som fascinerande kille passar in i det liv hon valt.

Men Tris har också en hemlighet, något hon varnats för att avslöja eftersom det skulle kunna innebära en livsfara. När hon upptäcker att hennes skenbart perfekta samhälle hotas att rivas upp av oro och växande konflikter får hon veta att hennes hemlighet skulle kunna rädda de människor hon älskar... Om den inte förgör henne först.
 


 

1 kommentar:

  1. Jag har inte lät den men har den som ljudbok i min IPhone. Den var bra tycker jag och ja den liknar lite av Hunger games. Bara det inte riktigt lika ändå. Här får de en fri vilja att välja något i alla fall.

    Här har du min recension på den;
    http://blandbockerlivetmagin.blogg.se/2013/may/recension-maj-del-1.html

    SvaraRadera