måndag 14 juli 2014

Förföljaren av Magnus Nordin




Ända sen han fick syn på konfirmationsporträttet har han följt henne som en skugga. Han vet nästan allt om henne. Vilken musik hon gillar. Vilken tid hon kommer hem från skolan. Vilka kvällar hon brukar träffa pojkvännen. Till och med vilken parfym hon använder. Hennes lakan doftar av den.
Nu har han väntat länge. I över en timma på den mörka gångvägen, och han börjar undra varför hon dröjer.
Hundägaren som trotsar kölden kommer inte att ta någon notis om honom. Han har ett utseende som lätt slinker genom minnets nätmaskor.

Malin har ingen aning om att någon långsamt smyger sig allt närmare inpå henne. Hennes pojkvän Adnan vet inte att hans liv snart ska förändras totalt.
Ännu anar de ingenting...


Recension: Vilken spännande inledning boken Förföljaren av Magnus Nordin ingav. I ärlighetens namn var det något som jag inte alls var beredd på. Jag uppskattar deckarböcker som är skrivna med ett djup i början av berättelsen, det får mig att fastna och bli ännu mer intresserad av historien. Utan att berätta för mycket kan jag nämna att inledningen börjar med en tjej vid namn Emelie. Hon träffar en kille som är en av traktens tuffing, de har bestämt att träffas vid skogsbron som ligger en bit utanför stan med en närliggande skog. I samband med träffen försvinner Emelie spårlöst.

Åtta år senare får man följa ett ungdomsparet Malin och Adnan som kanske sitter på svaret av försvinnandet på Emelie. Författaren Magnus Nordin väljer att ta oss djupare in på dessa karaktärer och jag få uppleva deras historia genom deras ögon. Dock dröjer det inte länge tills författaren byter perspektiv och jag börjar läsa ur gärningsmannens synvinkel. Det blir rent obehagligt och nervpirrande att få läsa om hur denna gärningsman tänker och handlar.

Magnus Nordin har på ett effektivt och kreativt sätt bildat en underhållande historia där varje ledtråd och karaktär går in med varandra på ett mystiskt sätt. Det ligger mycket fokus på bakgrundshistorien och karaktärerna för att förstå den hela bilden i slutet. Jag kunde känna små glimtar av spänning här och där, dock inte i den omfattning som jag trodde från början. Men trots detta sträckläste jag denna bok.


Betyg: ★★★★
Titel: Förföljaren
Författare: Magnus Nordin
Förlag:Mån pocket
Språk: Svenska
Antal sidor: 256
Utgivning: 2005
Rec ex: Ja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar