tisdag 22 juli 2014

Om Jag Kunde Drömma Grafic novel av Stephanie Meyer & Young Kim




Det har varit ett nöje att arbeta med denna nya tolkning av Om jag kunde drömma. Young har gjort ett fantastiskt arbete med att transformera orden jag har skrivit till vackra bilder. Personerna och platserna ligger mycket nära dem som jag hade i tankarna när jag skrev serien.
-Stephenie Meyer


Den omöjliga kärlekshistorien mellan den oskyldiga Bella och den gåtfulle och förföriske vampyren Edward får nytt liv i en bearbetning som serieberättelse i två delar.
Den har noggrant granskats av Stephenie Meyer och reflekterar hennes vision av miljöerna och människorna i Twilightsagan.
Den unika illustrationsstilen med svart-vita bilder blandade med uppslag och bilder i färg kommer att uppskattas av både fans till Twilightsagan och fans av serieberättelser. Och de som läser den första delen kommer att vänta otåligt på den andra.

Recension: När den här boken låg i min brevlåda, blev jag både glad och nervös på samma gång. Jag blev mest nervös över hur den här seriealbumet skulle tolkas och vara uppbyggd, så jag satte igång att läsa den direkt och jag fastnade verkligen för den, den här vackra, inspirerande och charmiga boken gav mig en lycklig stud. Jag älskar hur Young Kim & Stephanie Meyer valde att visa sin historia. Jag tyckte det blev väldigt bra om man tänker efter hur svårt det är att korta ner en bok så mycket till små meningar och förvandla det till bilder, det kallar jag ambitiöst. Jag blev också väldigt glad över att se hur Stephanie Meyer valde att visa sina karaktärer, det tyckte jag var väldigt kul att få se, eftersom jag hade föreställt mig Eric och Bellas pappa (Charlie) precis som Stephanie Meyer hade gjort i det här albumet. Det blev en stor förändring om man refererar till filmen.

Även om man känner till bokens grundliga handling så fanns det ändå ändringar och små överraskningar som vi läsare kunde ta del av. Bland annat fick man ta del av att scenerna i den här seriealbumet var uppbyggd på ett annat sätt, tex att Edward avslöjar sin hemlighet i hans bil istället för i skogen. Sedan fick man också ta del av scener som man inte fick ta del av i filmen, tex när familjen Cullen står och "bråkar" om hur Edward skulle ha gjort med Bella när hon var med om bilolyckan. Det var en del av det och jag tyckte också att det passade väldigt bra att få in lite färg i historien, det smälte väldigt bra in på de speciealla stunderna.
Jag kan inte se något negativt med den här boken. Den var underhållande och vacker.

Betyg: ★★★★★
Titel: Om jag kunde drömma Grafic Novel
Författare: Stephanie Meyer & Young Kim
Förlag: B Wahlströms
Språk: Svenska
Sidor: 224
Rec: Nej

1 kommentar:

  1. Hej Steffie!
    Det var ju ett tag sedan jag sa att jag ville gärna hjälpa dig med din text du lagt ut här.
    Jag har börjat på den nu i alla fall och kommit en bit in redan.
    Jag har skrivit lite "fotnotes" eller hjälpmedel, tips, att tänka på - vad man nu vill kalla det...

    Jag funderar om du vill att jag ska skicka det jag skrivit och kanske skriva om, fintjustera det till hur du vill ha det med hjälp av mina tips?

    SvaraRadera