torsdag 13 juni 2013

Femtio Nyanser av Mörker av EL James

Bortskrämd av de mörka hemligheter som den vackre, men plågade, företagaren Christian Grey bär på har Anastasia Steele brutit deras förhållande. Hon ska starta en ny karriär på ett bokförlag i Seattle. Men längtan efter Christian upptar oavbrutet hennes tankar. När han vill att de ska försöka igen under andra förutsättningar kan Ana inte motstå. De återupptar sitt passionerade förhållande och Ana får äntligen veta mer om Christians förflutna.

Medan Christian brottas med sina inre demoner möts Anastasia av ilska och avundsjuka från kvinnorna som Christian träffat före henne. Dessutom måste hon ta det viktigaste beslutet i sitt liv.

Recension: Japp, då har man läst ut andra delen av 50 nyanser trilogin och för er som inte vet något om den här bok serien så är det en erotisk serie som har blivit världskänd världen över.
Det är E L James som för första gången har gått ut med en erotisk historia som verkligen sålt som smör, då det är mycket varierande åldrar som förälskar sig i serien.

Nu om själva boken, 50 nyanser av mörker innehöll väldigt mycket mörker om man jämnför första och andra boken. För mig var det väldigt spännande att se hur deras förhållande utvecklades och hur de hanterar den sanning de får reda på om varandra. Det är framförallt om Christian Greys alla hemligheter som får en att läsa vidare, man upptäcker hela tiden något nytt bakom hans så kallade "mask".

I denna bok åker paret väldigt mycket ut på nya utflykter vilket är bra, annars tycker jag att boken blir väldigt enformig. Boken utspelar sig mycket i Christians lyxiga lägenhet vilket jag ibland kan tröttna på, men bortsätt från det så tycket jag 50 nyanser av mörker sätter en ribba högre en första boken och det tycker jag är bra. Anastasia börjar så smått hitta sig själv och modig som hon är börjar hon tänja på Christians gränser. Vilket gör att förhållandet mellan de både blir intensivare och utvecklande. Författaren höjer stämningen en aning högre för varje kapitel då man som läsare både får ta del av många av de frågor man haft sedan den första delen i bokserien. Inte nog med det så blir det bara mer och mer intressantare om vad Christian Grey hittar på för så kallade knep tillsammans med Anastasia.
Man får också bekanta sig med nya karaktärer, nya sidor av huvudkaraktärerna och ta del av det lyxiga liv som Christian Grey lever i.

Titel: Femtio nyanser av mörker
Författare: E L James